WPP en Kantar publiceren Brandz: De Nederlandse Top 30 meest waardevolle merken

Shell, Heineken en Booking.com op 1, 2 en 3. ‘Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa.’

Tankstation Shell
123rf

WPP en Kantar publiceren de ‘Nederlandse Top 30 meest waardevolle merken’. Dat doen ze onder de vastgelegde merknaam ‘BrandZ’, een trade mark dat de partijen al 12 jaar lang gebruikt om vast te stellen welke merken op wereldwijde schaal het meest waardevol zijn. Na landen als China, Spanje, Australië, Saoedi-Arabië en nog veel meer, verschijnt de ranglijst dit jaar voor het eerst in Nederland. Hieronder ziet u de top 10, voor de volledige top 30, zie onderaan dit artikel.

De BrandZ Top 10 meest waardevolle Nederlandse merken 2019 (merkwaarde in miljarden US Dollar)

1 Royal Dutch Shell (20,66)

2 Heineken (11,88)

3 Booking.com (11,87)

4 ING (10,73)

5 Philips (10,71)

6 KPN (4,12)

7 Rabobank (4,10)

8 ABN Amro (3,39)

9 Ziggo (2,71)

10 Spar (1,91)

Spar?

De lijst roept vragen op, want waarom zien we het in Nederland toch marginale Spar op 10 staan, terwijl marktleider en runner-up Albert Heijn (14) en Jumbo (18) niet in de top 10 staan? En waarom staat Honig (Kraft Heinz wél in de top 30 en Calvé en Unox (beide Unilever) niet?

Bram van Schaik, ceo van Kantar, zegt in een toelichting dat het onderzoek gaat over merken met een Nederlandse oorsprong. In samenwerking met Bloomberg wordt een financiële waarde (gedestilleerd uit jaarverslagen en dergelijke) vastgesteld en die wordt vermenigvuldigd met de merkkracht, die weer volgt uit zeer uitgebreid consumentenonderzoek (N=24 duizend in Nederland, 3,6 miljoen wereldwijd).

Van Schaik: ‘Het onderzoek gaat dus niet over “wat is in Nederland het krachtigste merk?”. Spar is inmiddels in het buitenland veel groter dan in Nederland, maar het is wel hier ontstaan. Dat hoort ook wel degelijk bij het stukje Nederland waar we trots op mogen zijn. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Spar een sterker merk dan Albert Heijn is in Nederland. Absoluut niet.’ Van Schaik gaat uitgebreid in op een aantal andere vraagtekens in de lijst in een interview dat donderdag verschijnt op Adformatie.nl.

 

 

 

Innovatief landje

Naar aanleiding van het onderzoek komt Kantar tot de conclusie dat Nederlandse merken worden gezien als de meest innovatieve van Europa. De marktonderzoeker: ‘Disruptieve “nieuwe reuzen” en iconische merken staan zij aan zij in de eerste versie van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken. Nederland houdt haar lange traditie als een van ‘s werelds belangrijkste handelsnaties in ere. Nederlandse merken zijn een klasse apart, als je ze vergelijkt met de rest van Europa.’

De 30 meest waardevolle Nederlandse merken zouden volgens de berekeningen van Kantar samen goed zijn voor een totale merkwaarde van 93 miljard dollar.

Dutch excellence

De ceo van Kantar Insights Nederland, Bram van Schaik, zegt in een toelichting dat wij als Nederland het geluk hebben dat we aan de ene kant veel iconische merken hebben, ‘onze heritage brands’, en aan de andere kant een ondernemersklimaat, waarin tal van nieuwe disruptieve merken kunnen ontstaan en floreren.

Van Schaick: ‘Van de havens van Rotterdam tot de landingsbanen van Schiphol: “Dutch excellence” wordt wereldwijd geëxporteerd en door consumenten omarmd. Zo speelt Nederland een buitenproportioneel grote rol in de wereldeconomie. We doen het dan ook altijd goed vergeleken met andere regio’s in de wereld. Ook de toekomst zien we met vertrouwen tegemoet. Dat is niet verwonderlijk, innovatie ligt ten grondslag aan alles wat Nederlandse merken ondernemen.’

Dit is de complete Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken:

1.            Shell

2.            Heineken

3.            Booking.com

4.            ING

5.            Philips

6.            KPN

7.            Rabobank

8.            ABN Amro

9.            Ziggo

10.          Spar

11.          Amstel Bier

12.          Thuisbezorgd.nl

13.          Nationale Nederlanden

14.          Albert Heijn

15.          Aegon

16.          Senseo

17.          Action

18.          Jumbo

19.          Douwe Egberts

20.          KLM

21.          Grolsch

22.          Hema

23.          A.S.R.

24.          Hertog Jan

25.          SNS

26.          Bavaria

27.          Honig

28.          Telfort

29.          Brand

30.          ASN Bank

 

 

Kantar destilleerde nog een drietal trends uit de ranglijst.

Trend 1: Een actieve en bewuste levensstijl

‘In antwoord op de oproep vanuit de overheid voor een meer vegetarisch eetpatroon, zijn retailers als Albert Heijn (nr.14, 916 miljoen dollar) gaan investeren in meer vegetarische take-away opties. Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely belooft “100 procent slaafvrije” chocolade door direct met lokale coöperaties van cacaoboeren te onderhandelen.’

Trend 2: Koning in contantloos betalen

‘Nederland is een van de meest cash-free landen in Europa. In slechts 45 procent van de gevallen rekent de Nederlandse consument nog contant af. Nederlandse bankmerken lopen voorop in Europa als het gaat om mobiele betaaltechnologieën. Zo is ABN Amro erg succesvol met de Tikkie-app, en investeert ING flink in de Payconiq- en Payvision-platforms.’

Trend 3: Een duurzame en veilige samenleving

‘Nederland heeft wereldwijd een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid, een betrokken overheid en seksegelijkheid. Merken hebben de ruimte om te vertellen hoe ze willen bijdragen aan een hoger doel, aan een betere samenleving met meer vrijheid en gelijkheid voor iedereen. In de bankensector beginnen merken als SNS (nr. 25, 199 miljoen dollar), ABN Amro en Rabobank (nr. 7, 4,10 miljard dollar) steeds meer te werken met duurzame financiële richtlijnen. Daarnaast zijn Triodos en ASN (nr. 30, 106 miljoen dollar) wereldleiders in duurzaam investeren.

Het rapport en de ranglijst met de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn hier online beschikbaar.

 

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
John Faasse
Dat er nog 24.000 Nederlanders te vinden waren die tijd hadden om over 450 merken hun mening te geven. Petje af. ;-)
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Niet zelden vormt reclame de eerste kennismaking met een bedrijf. Heineken bijvoorbeeld heeft jarenlang tv-kijkers geteisterd met "dit programma wordt mede verpest door Sourcy"-reclames die zomaar plotseling een uitzending onderbreken, zonder dat je als kijker een eerlijke kans krijgt om tijdig weg te zappen. Zo'n merk is daarmee meteen waardeloos, omdat je er niets meer van koopt. Niet alleen Sourcy en Heineken zelf, maar Amstel en Vrumonamerken komen daardoor vanzelf ook niet meer in aanmerking voor klandizie.
Verbijsterend is dat Thuisbezorgd.nl hierboven op nummer 12 staat. Want dat is eigenlijk een reclameterreurorganisatie. Al jarenlang bestookt het kijkers met "Dit programma wordt mede verpest door Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl"-reclames. Van klachten trekt Groen zich niets aan, daarmee aangevend hoe groot zijn minachting is voor zowel de tv-kijker als zijn klanten. Intussen troggelt hij hardwerkende horeca-ondernemers 12 procent van hun via Thuisbezorgd verkregen omzet af. Een merk dus om beslist géén zaken mee te doen. Inderdaad nog nooit gedaan. Maar als een merk niet verkoopt, kan het niet waardevol zijn, lijkt me. Een hoge klassering op de lijst van meest onbeschofte en verachtelijke reclamemakers lijkt mij voor Heineken en Thuisbezorgd.nl heel wat realistischer dan een vermelding op bovenstaande lijst.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie