Wouter Theijsmeijer en Jeroen de Graaf (Ematters): ‘Clickratio’s van 50% zijn mogelijk’

In 2017 besloot Ematters zich volledig te richten op eCRM en marketing automation.

Wouter en Jeroen
Sander van Ketel

In 2017 besloot Ematters zich volledig te richten op eCRM en marketing automation. De nieuwe managing director Jeroen de Graaf moet de bureaustrategie uitbouwen en het steeds schaarsere marketingtalent binden.

Theijsmeijer verdeelt zijn aandacht tegenwoordig over drie marketingbedrijven. In Jeroen de Graaf (voorheen Oxyma) vond hij onlangs een managing director voor Ematters, het bedrijf dat hij elf jaar geleden begon als full service digitaal marketingbureau maar zich nu volledig richt op eCRM en marketing automation. “De klantvraag wordt steeds complexer. Focus is gewoon nodig, maar ik merkte dat ik onvoldoende tijd had om de strategie echt intern te laten landen,” legt Theijsmeijer uit. “Jeroen is strategisch sterk maar ook een goede people manager wat in de huidige markt net zo belangrijk is.” De Graaf: “Wouter overtuigde me toen hij me vroeg om de strategie van Ematters echt te laten werken. Die uitdaging ga ik altijd graag aan.”

Opel

Die nieuwe strategie houdt in dat Ematters het denken in afzonderlijke kanalen loslaat en het automatisering van marketingacties wil toepassen op de hele customer journey. Theijsmeijer: “Klanten zien dat hun klantdata her en der in de organisatie verspreid en dat het lastig is die met elkaar te verbinden.” Wie daarin slaagt en ook nog nuttige van zinloze data kan scheiden, krijgt veel meer zicht op de totale journey die consumenten doormaken. Voor Opel zette Ematters diverse campagnes op die onlangs werd beloond met de Selligent-marketing innovation award. De Graaf: “Als iemand de Opel-website bezoekt, willen we weten of die gewoon van auto’s houdt of zich daadwerkelijk oriënteert op een aankoop. Dat bepaalt met welke informatie of aanbod we die persoon benaderen. Vervolgens is de vraag: zoekt iemand een Opel of overweegt hij of zij ook andere merken? En is de keuze op Opel gevallen, naar welke modellen kijkt die persoon dan?”

Clickratio’s

Ematters koppelt webdata aan digitale bestanden van dealers en andere online informatiebronnen. Theijsmeijer: “Het doel is de consument zo goed te kennen dat we hem of haar steeds die informatie kunnen geven die op dat moment relevant is. Of dat werkt? De openratio bij deze campagne ligt boven de 70%, de clickratio boven de 50%. Dat is twee keer zo hoog als bij een traditionele aanpak.”

Bij de nieuwe strategie hoort ook dat Ematters medewerkers aan klantzijde meer inzicht wil geven in marketing­doelstellingen van de klant en hoe de KPI’s en strategieën gerealiseerd moeten gaan worden. Hoeveel traffic is er bijvoorbeeld nodig  om het doel te bereiken, welke touchpoints zijn er en hoe kun je die effectief gebruiken, welke afdelingen heb je intern nodig, welke investeringen moet je doen?

Groot verloop

Digitale marketingbureaus hoeven zich geen zorgen over de toekomst te maken. Maar helemaal wolkeloos is de lucht niet. De Graaf: “Het verloop van sleutelpersonen aan klantzijde is dusdanig groot, dat het opbouwen van een partnership – en daar streven we altijd naar – best lastig is.” Met een groot verloop hebben ook marketingbureaus zelf te maken; ze beconcurreren elkaar op vooral technische medewerkers en dataspecialisten. Ematters gelooft dat medewerkers die zich onderdeel voelen van de bureaustrategie zullen blijven. Het ziet het engagement van medewerkers daarom als onderdeel van de bureaustrategie.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.