Deze automerken genereren de meeste online buzz in 2018

Adformatie en OBI4wan komen met de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches.

Foto: Mikes Photos (Pexels)

Het jaar 2018 is bijna ten einde en traditiegetrouw zorgt het einde van het jaar voor terugblikken en lijstjes. We kijken terug op een mooi jaar en vieren successen. Adformatie presenteert in samenwerking met OBI4wan de onderzoeksresultaten van de online successen binnen zeven verschillende branches. In deze editie nemen we de automotive branche onder de loep. Welke automerken zorgden dit jaar voor de meeste online buzz? Wij zochten het voor je uit.

Advertentie
advertisement

De top 10 meest besproken automerken

BMW was in 2018 het meest besproken automerk en stoot Mercedes van de troon. Waar Tesla vorig jaar nog niet in de top 10 voorkwam, is het dit jaar één van de meest besproken automerken. Andere nieuwkomers in de lijst zijn Renault en Toyota.

Top 10 met bijbehorende scores:

  1. BMW (106)
  2. Renault (101)
  3. Mercedes (97)
  4. Fod (95)
  5. Opel (85)
  6. Ferrari (83)
  7. Toyota (82)
  8. Tesla (81)
  9. Kia (77)
  10. Audi (76)

Aanschaf aantal elektrische auto’s verdubbeld

De verkoop van elektrische auto’s heeft sterk doorgezet dit jaar. De verkoop van volledig elektrische auto’s is in de eerste helft van dit jaar met meer dan de helft toegenomen. Dit blijkt ook uit cijfers van de Auto-omzetmonitor, een jaarlijks onderzoek van ING:

Omzet nieuw geregistreerde auto's eerst helft 2017-18 top 10 merken x €1 miljoen (grijs: 2017; oranje: 2018)

Het top 10-lijstje van ING van meest verkochte auto’s komt ook grotendeels overeen met de meest besproken auto’s van onze top 10. Opvallend is dat koploper Volkswagen wel veel verkocht is, maar minder besproken en dat het prijzige hybride merk Tesla hier nog niet tussen staat.

Politiek bemoeit zich ermee: Tesla Taks en subsidies

Vanaf volgend jaar stijgt de bijtelling voor privégebruik van volledig elektrische auto’s van 4% naar 22% voor auto’s van boven de 50.000 euro. Omdat dit voornamelijk Tesla’s zijn, wordt de maatregel in de volksmond ook wel de Tesl Taks genoemd.

Het Amerikaanse bedrijf doet goede zaken in Nederland. De verkoop verdubbelde in het eerste half jaar van 2018 en de omzet steeg naar 318 miljoen euro. Het gevolg is dat met de aankoop dure elektrische auto’s niet gewacht wordt tot volgend jaar, volgens Business Insider. De Tesla Taks was vooral in mei en juni in opspraak, blijkt uit de cijfers van de Brand Monitor van OBI4wan:

Tesla Taks

Sinds duurzaam rijden wordt gesubsidieerd door de politiek staat het bij veel automerken hoog op de agenda. De rijksvoorlichtingsdienst houdt de laatste stand van zaken nauwkeurig bij, en de overheid belooft vanaf 2021 subsidies voor elektrisch rijden. In het afgelopen jaar was het duurzaamheid voor de meeste automerken een veelbesproken topic, blijkt ook uit onderstaande cirkeldiagram:

Automerken & duurzaamheid

Toyota wijdt een wereldwijde campagne aan hybride rijden in het begin van 2018:

Opel opent samen met Feyenoord geboorteloket

Van alle automerken is Opel het meest creatief geweest op social media. Het merk opent samen met voetbalclub Feyenoord het geboorteloket, waar je als ouder je pasgeboren baby verzekert van een gratis lidmaatschap voor de Feyenoord Juniorclub Kameraadjes. De kleintjes ontvangen een welkomstpakket en maken kans op één van de Opel Adam-loopauto’s in Feyenoord-stijl:

Een slimme zet van Opel om jonge gezinnen, die een grotere auto nodig hebben voor hun kroost, te koppelen aan het automerk. De actie zorgt voor een groot bereik van het automerk in september.

Reach
Periode: 15-11-2017 - 15-11-2018

Vliegende auto’s toekomstmuziek of nu al werkelijkheid?

De technologische ontwikkelingen gaan mega snel en het zal wellicht niet lang duren voor de vliegende auto echt een (mainstream) feit wordt. Automerken strijden om de eer als het gaat om de eerste vliegende auto te lanceren. Opvallend is dat niet Tesla, maar Audi dit jaar koploper was qua buzz over flying cars:

Vliegende auto's

Tijdens de Amsterdam Drone Week in november introduceert het Duitse automerk samen met Airbus de ‘pop-up next’, het vervoersmiddel van de toekomst.

Bernd Martens, van Audi-dochter Italdesign: ‘De vliegende taxi komt eraan, daar zijn we bij Audi van overtuigd. Steeds meer mensen verhuizen naar de stad. Alleen door automatisering blijven ze in de toekomst verzekerd van mobiliteit. Bijvoorbeeld met gerobotiseerde taxi’s.’

Over dit onderzoek

De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving.

Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende automerken meegenomen: BMW, Audi,  Mercedes, Honda, Kia, Daihatsu, Hyundai, Alfa Romeo, Volkswagen, Saab, Volvo, Tesla, Renault, Opel, Peugeot, Toyota, Seat, Nissan, Skoda, Land Rover, Porsche, Suzuki, Jeep, Chevrolet, Bentley, Lamborghini, Aston Martin, Rolls Royce, Lexus, Dacia, Ford, Ferrari, Fiat, Mitsubishi, Mazda, Citroën, Jaguar.

Tekst: Nadine Felderhoff (OBI4wan)

Lees hier welke webshops, modeketens en supermarkten de meeste online buzz in 2018 genereerden. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie