Deze webwinkels genereren de meeste online buzz in 2019

Eindejaarslijstjes, met in deze serie de onderzoeksresultaten van de online successen in vier verschillende branches.

123rf

Tekst: Linsey Jepma (OBI4wan)

2019 is bijna ten einde. Traditiegetrouw presenteert Adformatie, in samenwerking met OBI4wan, de onderzoeksresultaten van de online successen binnen verschillende branches. In deze editie duiken we in de data om erachter te komen hoe webshops er het afgelopen jaar in slaagden om online buzz te genereren. Waar spraken we het afgelopen jaar over en welke ontwikkelingen zien we terug? We nemen je mee in de top-10 van dit jaar.

Bekijk ook de eerdere edities van dit onderzoek:

De top-10 meest besproken webwinkels in 2019

Top 10

Bol.com laat concurrentie voor derde jaar op rij achter zich

Ook dit jaar voert bol.com de lijst van online buzz winnaars aan. De winkel van ons allemaal weet al jaren mensen aan zich te binden en blijft op alle vlakken populair. De resultaten van bol.com zijn het afgelopen jaar vooral in volume enorm gestegen. Dit is mede te danken aan de inzet van de marketing afdeling, die op leuke en grappige manieren het gesprek aangaat met de doelgroep via inhakers op Facebook en grappige tweets.

Het gesprek aangaan met de doelgroep loont, zoals we ook zien bij de nummers 2 en 3: HEMA en Blokker. Pieken in het volume bij deze webwinkels worden mede veroorzaakt door de grote respons op social media, zoals deze DIY-video van HEMA en deze Woezel & Pip winactie van Blokker.

HEMA trekt de aandacht met innovatie

Het gesprek aangaan met de doelgroep is niet het enige waar HEMA zich van de goede kant laat zien. Het afgelopen jaar stond voor HEMA volop in het teken van groei en ontwikkeling. De oerhollandse retailer trekt online de aandacht met nieuwe initiatieven. Zo ontving HEMA maar liefst 7 nominaties voor Retailer of the Year, introduceerde de keten de onbemande kassa en private lease én maakten zij hun samenwerking met Wehkamp en Albert Heijn voor bredere verkoop van hun assortiment bekend.

Hema

Met berichtgeving over onder andere de bovenstaande onderwerpen, wist HEMA alleen al via Nederlandse marketing- en communicatieplatformen, zoals onder andere Adformatie, een potentieel bereik te behalen van 4,6 miljoen mensen.

Goede service en snelle bezorging een must voor de consument

Dat klantverwachtingen steeds hoger worden is niet nieuw. Voor webwinkels geldt hierbij dat prijs en product in veel gevallen al lang niet meer een onderscheidende factor zijn ten opzichte van concurrenten.

'Customer loyalty is primarily the product of superior service quality and the trust that such service entails.”, aldus David Gefen in zijn onderzoek naar loyaliteit binnen e-commerce.'

Goede service en snelle levering worden steeds meer een noodzaak om het hoofd te bieden aan de concurrentie op de digitale markt. Dit zijn namelijk factoren die de klantervaring met een webshop kunnen maken of breken. Don’t settle for less is het credo; waarom wachten op je pakketje als de concurrent het sneller kan leveren?

Kijken we naar de webwinkels die in de top-10 van dit jaar staan, dan zien we dat ook hier bol.com het meest in verband gebracht wordt met snelle levering en goede service, gevolgd door Coolblue.

Goede service

Over dit onderzoek

De top 10 is gebaseerd op het online volume (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het volume op marketing/klantcontactwebsites in Nederland en het positieve sentiment van de berichtgeving. Dit is gemeten over de periode 1 november 2018 tot 1 november 2019.

Bij het tot stand komen van deze top 10 zijn de volgende webwinkels meegenomen: Albert Heijn online, Ali Express, Amazon, Asos.com, Blokker, Bloomon.nl, Bol.com, Bonprix.nl, Conrad, Coolblue, de Bijenkorf, Drogisterij.net, EBay, Fonq, Greetz.nl, H&M Online, HEMA, Home24, kijkshop.nl, Media Markt, Otto.nl, Topparfumerie.nl, Van Dijk Educatie, Vidaxl.nl, Wehkamp, Zalando.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie