Facebook onder vuur om 'aandikken' advertentiebereik

Social mediagigant zou op de hoogte zijn geweest van overdrijven advertentiebereik.

123RF

Socialemediareus Facebook ligt momenteel onder vuur omdat het cijfers over advertentiebereik zou hebben aangedikt. Sommige kopstukken zouden hier van op de hoogte zijn geweest, maar deden niks.

Dat is de inzet van een rechtszaak die een Amerikaanse ondernemer aanspande, nadat bleek dat zijn advertentie beduidend minder mensen bereikte dan hem was voorgeschoteld. 

Advertentie
advertisement

Uit een rapport uit de rechtszaak, dat de Amerikaanse krant Financial Times naar buiten heeft gebracht, zou blijken dat de advertentiestatistieken van Facebook vaak dubbele accounts en nepaccounts omvatten, waardoor het bereik van de advertenties groter lijkt dan het in werkelijkheid is. De statistieken die in sommige staten in de VS werden gerapporteerd, waren groter dan de hele populatie van die staten. 

Verschillende topfunctionarissen zouden al in 2017 hun bezorgdheid over de kwestie hebben uitgesproken, maar deden er uiteindelijk niets aan. 

'Nepaccounts lastig te achterhalen'

'Er is een verschil tussen bezoeken en bezoekers', reageert Jeroen Verkroost, expert op het gebied van digital advertising. 'Het is heel moeilijk om te herleiden wat nep-accounts zijn, ook voor Facebook zelf. Er zijn veel tieners die dubbele accounts hebben, eentje die opa en oma mogen zien en eentje voor vrienden.'

Verkroost verwijst naar zanger Dotan, die veel extra accounts aanmaakte om zijn eigen berichten te liken. 'Mensen hebben uit privacy- of andere overwegingen nu eenmaal soms een ander account. Het is alleen de vraag in hoeverre Facebook daarvan op de hoogte was toen er deals werden gesloten.'

'Als dit klopt, is dat heel erg fout'

Als Facebook deed voorkomen alsof ieder account een mens is of moedwillig de verkeerde cijfers heeft gegeven, is dat natuurlijk heel erg fout, stelt Verkroost. 'Maar dat is dus nog maar de vraag. In de advertentiebusiness van Facebook gaan miljarden om, dus als de aantijgingen van die ondernemer kloppen, dan gaat het om heel veel geld.'

Volgens Facebooks eigen cijfers vertegenwoordigden dubbele accounts eind vorig jaar ongeveer 11 procent van de 2,5 miljard actieve gebruikers per maand. Nepaccounts zijn goed voor nog eens 5 procent.

Facebook heeft al gezegd dat de claim ongegrond is en dat het bedrijf zichzelf 'krachtig' gaat verdedigen. 

Reacties:

Paul Alberts
Het valt me op dat politici, wetenschappers, journalisten, ieder weldenkend mens inmiddels het geloof in de oprechtheid van Facebook volledig heeft verloren. Behalve dan 1 beroepsgroep: marketeers. Een Britse parlementaire commissie concludeerde vorig jaar al dat Facebook geleid wordt door datagangsters. 'Democracy is at risk from the malicious and relentless targeting of citizens with disinformation and personalised 'dark adverts', was de conclusie. Marketeers weten dit maar storten dit jaar onverminderd een recordbedrag van 60 miljard dollar in Facebook, zonder 3rd party control. Als Facebook veroordeeld wordt, zijn marketeers en hun CEO's de volgende die aangeklaagd worden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie