Instagram Stories worden steeds populairder, ook bij volwassenen

Instagram Stories worden niet alleen door jongeren gebruikt, ook steeds meer volwassenen (tot 44 jaar) gaan ermee aan de slag.

123RF

In de avond op Instagram nog even stories bekijken of door de reisfoto's van vrienden scrollen; dat is niet alleen populaire bezigheid onder jongeren. Steeds meer volwassenen gebruiken het platform. Dat, en nog veel meer, blijkt uit het onderzoek van socialmediabureau A Bigger Circle in samenwerking met onderzoeksbureau Soda. 

Onder jongeren tot 25 jaar is Instagram het populairste sociale medium (84%), gevolgd door YouTube (54%) en Snapchat (48%). Voor Snapchat is dat geen goed nieuws want vorig jaar werd het nog door 62% van de jongeren in hun  top 3 gekozen. Daarmee liet Snapchat toen Instagram (55%) en YouTube (46%) achter zich.

Over de hele linie genomen is WhatsApp het populairste sociale medium (86%), evenals vorig jaar. Instagram (56%) volgt op plaats twee en YouTube op plaats drie (48%). Vorig jaar bestond de top 3 nog uit WhatsApp (81%), Facebook (70%) en Instagram (31%).

Opmerkelijk is dat dit keer slechts 46% van de ondervraagden Facebook in de top 3 heeft staan, terwijl dat in 2018 nog 70% was. Facebook is vooral nog populair in de 45+ groep.

Advertentie
Favoriete socialemediakanalen
Favoriete socialemedia ((op basis van top 3 alle respondenten) Soda/A Bigger Circle

Instagram voor iedereen

Naast het massale gebruik van WhatsApp, valt het op dat Instagram in zowel het <25 segment als het 25–44 segment Facebook, YouTube en Snapchat achter zich laat. De inhaalrace ten opzichte van Snapchat, die Instagram een tijd geleden heeft ingezet, lijkt hiermee voltooid.

Misschien nog veelzeggender is dat Instagram  erin slaagt de 25–44 doelgroep aan zich te binden. Daarmee is Instagram onder Nederlanders t/m 44 jaar het populairste sociale medium. 

Dit jaar is heel duidelijk te zien dat Instagram Stories als communicatiemiddel definitief is doorgebroken. Waar vorig jaar 46% van de jongeren tot 25 jaar weleens een story postte, is dat nu 71%; in de leeftijdsgroep 25–44 is dit zelfs gestegen van 5% naar 43%. Van de 45-plus doelgroep post slechts 4% wel eens een story.

Instagram Stories
Instagram Stories zijn sterk in populariteit gestegen onder 25 t/m 44-jarigen. Soda

Verslaving

In het onderzoek is ook een aantal vragen gesteld met betrekking tot socialmediaverslaving. Daaruit komt onder meer naar voren dat ruim driekwart van de respondenten (77%) van de respondenten tot 25 jaar zegt dat ze altijd hun sociale media checken voordat ze gaan slapen; in de 25–44 groep is dit met 74% nagenoeg hetzelfde. En 62% van de jongeren checkt ook bij het wakker worden direct hun sociale media checken.

Gifjes, lenzen en voice

Dit jaar is voor het eerst onderzocht in hoeverre verschillende leeftijdsgroepen nieuwe functies en technieken in sociale media hebben geadopteerd.

Wat hier voornamelijk opvalt is dat jongeren twee keer zoveel gebruikmaken van filters, lenzen, gifjes en spraakberichten als de 25–44 groep. Voor live video is dit bijna drie keer zoveel.

In het Soda Kenniscentrum is het volledige rapport te downloaden.

Gebruik nieuwe technieken sociale media
Voor de doelgroep tot 24 jaar zijn GIFjes, lenzen en voice niet nieuw meer. Soda

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie