Instore activatie 2.0

Nieuwe mogelijkheden door inzet van Data

Als eerste fieldmarketingbureau in Nederland zet Opvallers data in om de instore activatiecampagnes voor haar klanten te verrijken. Laten we eens kijken met Martin Damen en Etem Cetin hoe dat in zijn werk gaat.

Opvallers wordt in Nederland gezien als dé allround specialist op het gebied van nearstore, outdoor, city centre, near-station en festival activaties. Daarnaast wordt een groot deel van de opdrachten op de winkelvloer uitgevoerd. Martin Damen, directeur Opvallers; ‘We draaien enorm veel instore campagnes, en zagen steeds vaker kansen om met behulp van data meer toegevoegde waarde te kunnen bieden aan onze klanten.’

‘Voorheen ging het als volgt. De klant brieft ons op een specifieke doelgroep die past bij zijn product. Vervolgens selecteren wij de juiste promotors daarvoor. Mensen die zowel bij het merk en het product passen, maar ook aansluiting vinden bij de doelgroep. Afhankelijk van de doelstelling lieten we dan shoppers op de winkelvloer kennis maken met nieuwe producten door bijvoorbeeld te laten proeven. Doorgaans wordt hier dan een aanbieding aan gekoppeld om trial (product/merk) of sales (retailer) te stimuleren.’

Etem Cetin, commercieel directeur van Opvallers; ‘Hier is nog altijd niks mis mee. Maar het is echter wel een behoorlijk vluchtig contactmoment. De shopper proeft of probeert het product en hij of zij is weer weg. Het is eigenlijk zonde dat hier niet meer mee gedaan wordt. Uiteraard wordt dit afgevangen door scripting en interactie, en integreren we waar mogelijk social media in de concepten, maar we hadden het gevoel dat er anno nu meer in zat.’

‘Door te kijken in welke mate we de fysieke ‘offline’ winkelomgeving konden koppelen aan de mogelijkheden van online - en dan met name de inzet van data - kwamen we tot nieuwe inzichten waarbij we het contactmoment kunnen verlengen. Of beter gezegd, door de inzet van data zijn we in staat om meerdere contactmomenten met de shopper/consument te realiseren. Zelfs nadat hij of zij het product heeft geprobeerd in de winkel. Bijvoorbeeld wanneer deze weer thuis op de bank zit.’ 

Martin; ‘Het begint al met het targetten via social media. Op Facebook en Instagram kondigen we gericht op demografische kenmerken productdemo’s aan. Hierdoor genereren we extra traffic naar de betrokken retailers. Shoppers worden hier dus al gestuurd en komen gericht. De kans is zelfs groot dat ze misschien wel juist nu naar de concurrent gaan. Op de winkelvloer koppelen vervolgens het ‘offline’ contactmoment aan een online spel of winactie waarmee we een database opbouwen. Meedoen = data.’

Etem; ‘Op deze manier bouwen we een database op die we kunnen gebruiken om vervolgacties in te plannen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-mailmarketing campagne waarbij we vragen wat de doelgroep van het product vond.’ Deze database (en follow up) is AVG/GDPR goedgekeurd.

vrumona
vrumona

Na in 2018 op experimentele basis te hebben getest met data driven instore campagnes, staan er voor 2019 al grote campagnes in de steigers voor toonaangevende merken. Wil je meer weten over de inzet van data bij je instore activatiecampagne? Bel of mail met Luc van de Riet 040 7820 010 / luc@opvallers.nl.
 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.