Nielsen formuleert zeven drijvende krachten voor Europese FMCG’ers en retailers

Data-analist Nielsen kijkt in de glazen bol. De komende tien jaar staan ons ‘evolutionaire veranderingen’ te wachten.

Glazen bol
123rf

Nielsen verwacht dat de 20’s zullen worden gekenmerkt door evolutionaire veranderingen in de betrokkenheid van de consument op het gebied van technologie, toenemende versnippering van de consumentenwelvaart, vooruitgang in de personalisering van de detailhandel en opmerkelijke verschuivingen in de innovatiestrategieën om tegemoet te komen aan een nieuw tijdperk van bewuste, verbonden en onconventionele consumptie. Dit zijn de zeven drijvende krachten die Nielsen een grote rol toedicht. 

Advertentie
advertisement

Drijvende kracht #1: De wereldwijde uitrol van 5G

De hogesnelheidsconnectiviteit van 5G zal de manier waarop mensen winkelen veranderen en een revolutie teweegbrengen in het Internet of Things voor de detailhandel. Met 5G wordt het Internet of Things eindelijk een mainstream realiteit, waardoor eindgebruikers toegang krijgen tot meer gegevens, zonder vertraging.

Drijvende kracht #2: De groeiende inkomenskloof van Europa

In het komende decennium zal de groei van de FMCG's tweezijdig zijn, aangezien de versnippering van de rijkdom zowel de premium- als de Value-for-Money-zijde van de categorieën en markten aanzwengelt. Hoewel dit gunstig is voor de tegenovergestelde uiteinden van het waardenspectrum, zal deze verschuiving de groei in het midden blijven eroderen. Bedrijven die zich op deze uitersten richten, zullen succes boeken.

Drijvende kracht #3: E-commerce zal een tweede wind doen waaien voor het Europees huismerk

Naarmate het e-commerce landschap op de Europese markt volwassener wordt, verwachten we dat private label een tweede wind van groei zal gaan aanwakkeren. Met name binnen de discountretailers in Europa hebben de winkelmerken een plateau bereikt. Door het verzamelen van inzichten uit de Amerikaanse markt, maken online retailers een stap in de richting van het prioriteren van hun eigen labels boven merkartikelen.

Drijvende kracht #4: De Europese consumenten zullen verschuiven van passieve consumptie naar interactieve participatie

Het volgende decennium van de consumptie zal er een zijn van interactieve participatie, waarbij de wens van de consument om bijvoorbeeld meer duurzaamheid te bereiken, zal omslaan in actie. Uit Nielsen gegevens blijkt dat 58% van de Europese consumenten bereid is hun consumptiepatroon te veranderen om duurzaamheid te ondersteunen.

Drijvende kracht #5: Gezondheid en wellness zullen een sterke bron van Europese groei zijn

De verkoop van gezondheid- en welzijnsproducten zal een hoge vlucht nemen naarmate de Europees bevolking steeds ouder wordt, uitgedaagd door gewichtsproblemen en luchtvervuiling, evenals gevoeligheid voor bewerkte producten en ongezonde ingrediënten. In het komende decennium zullen de Europeanen "beter voor u" producten eisen en bedrijven ertoe aanzetten om op een frisse, nieuwe manier te innoveren - door nieuwe ingrediënten en nieuwe bronnen van welzijn aan te boren.

Drijvende kracht #6: Europese consumenten verwachten een gepersonaliseerde retailervaring

Personalisering zal ook in de jaren ‘20 een van de belangrijkste drijfveren blijven in retail. Als zodanig zullen bedrijven moeten blijven investeren in analytics en AI-tools om nieuwe manieren te vinden om aankopen van klanten te realiseren en te stimuleren, de winstgevendheid te vergroten en de loyaliteit van klanten te vergroten om beter te kunnen voldoen aan de snel veranderende smaken en behoeften van Europese consumenten.

Drijvende kracht #7: Tijd zal de nieuwe valuta van keuze zijn

Steeds meer handel zonder barrières in zowel de online- als de offlinewereld zal het spel voor de detailhandel veranderen. Snelheid en gemak zullen het gedrag beïnvloeden en elke milliseconde die wordt bespaard, is winst.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie