Think with Google: insights in een sterk partnership tussen Omoda en Dept Agency

Dankzij de samenwerking met Dept Agency verhoogde Omoda de wereldwijde conversiewaarde van zijn zoekadvertenties met 30% sinds 2019

Om echte verandering teweeg te brengen, is het vaak eerst nodig om de mentaliteit te veranderen. In sommige gevallen kun je dat met een paar kleine aanpassingen bereiken, en soms zijn er momenten waarop je helemaal opnieuw moet beginnen. Dat is tenminste wat online schoenenretailer Omoda vorig jaar bij de start van zijn samenwerking te horen kreeg van zijn digitale bureau Dept. “Maar daarom waren ze ook hier”, zegt Django Westland, zoekmachinemarketeer bij Omoda. “Om eerlijk te zijn en om het ons direct te laten weten wanneer er iets niet klopte.”

Nadat een in-house experiment met automatic bidding veelbelovende resultaten opleverde, besloot het Nederlandse bedrijf om nog een stap verder te gaan en zijn automation-activiteiten verder op te schalen, samen met Dept. Bij het vereenvoudigen van het proces en het voorbereiden van de juiste dataopzet hielp het bureau Omoda om meer eigenaarschap over zijn data te krijgen, waardoor interne teams sneller en met meer impact kunnen handelen.

Technische complexiteit verminderen

Partnerschappen ontstaan vaak wanneer bedrijven zich realiseren dat ze voor een uitdaging staan die ze niet alleen kunnen overwinnen. Hetzelfde gold voor Omoda in 2018. Westland gebruikte samen met zijn collega-zoekmachine-specialist Matinique Roelse een platform waarmee Omoda nog niet in staat was om campagnes snel genoeg aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.

En hoewel dat platform hen liet weten hoeveel ze op bepaalde zoekwoorden hadden geboden en welke producten ze in Shopping Ads vertoonden, was het bieden niet proactief en weerspiegelde het geen realtime veranderingen, zoals een prijsdaling tijdens een uitverkoop bijvoorbeeld. Omdat Omoda bijna 300 campagnes uitvoerde, vormde dit een serieus probleem.

“Toen realiseerden we ons dat automatisering de sleutel zou zijn tot elk toekomstig succes”, legt Roelse uit. “We wisten dat we daarvoor niet de middelen of vaardigheden hadden. Dept bood een team van datawetenschappers en automatiseringsexperts aan die ons op weg konden helpen en ons tegelijkertijd intern konden bijscholen, zodat we niet altijd afhankelijk zijn van externe experts.”

Het algoritme voeden

Maar succes – vooral wanneer je je marketing van de grond af aan opbouwt – is niet mogelijk zonder een goede fundering. En een van de sleutels tot het succes van automation en digitale marketing is het gebruik van data die bedrijven van hun eigen gebruikers verzamelen, ook wel bekend als first-party data.

“We zijn ons zeer bewust van de zorgen rondom het gebruik van data”, zegt Westland, “en we zijn ons er ook van bewust dat we alleen first-party data mogen gebruiken als we toestemming van een persoon hebben. Daarom bieden we altijd de mogelijkheid tot afmelden. Als klanten het gevoel hebben dat de ervaring te persoonlijk is, of dat we te veel van ze weten, is dat ook niet goed, want dat verbetert de customer experience niet. Dus hoe dan ook, first-party data zijn cruciaal om een ervaring te bieden die zowel onze klanten als het bedrijf ten goede komt.”

Het hebben van dit soort data verbetert de kwaliteit van de informatie die Omoda kan invoeren in de marketingfunnel die Dept voor hen heeft gebouwd, wat weer helpt om geweldige campagnes te optimaliseren en een betere customer experience te bieden.

Dankzij de samenwerking met Dept verhoogde Omoda de wereldwijde conversiewaarde van zijn zoekadvertenties met 30% sinds 2019. En aangezien het fulltime personeel van de retailer nu 20% minder tijd besteedt aan handmatige taken, kon het de automation-activiteiten opschalen naar Oostenrijk en Denemarken zonder het team te hoeven uitbreiden.

Als je geïnspireerd bent door de samenwerking van Dept en Omoda en een succesvol partnerschap voor je bedrijf wilt aangaan, volgen hier enkele tips om je op weg te helpen.

3 tips voor een effectieve partnerschap met je bureaus

  • Zoek een bureau dat vanaf het begin eerlijk en inzichtelijk is.
  • Onthoud dat je niet overal in hoeft samen te werken, alleen op de gebieden die moeten worden verbeterd. 
  • Houd de communicatielijnen altijd open, ook als er slecht nieuws is.
Source: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/insights-inspiration/case-studies/how-strong-agency-partnership-helped-one-retailer-crack-automation/
Author: 
Karlijn Pels
Industry Manager, Retail
Google Netherlands
&
Lisa de Wachter
Partner Media Manager
Google Netherlands

Plaats als eerste een reactie