Topics. Zou het hiermee dan lukken voor Google?

Ook bij Google bedenken ze volop alternatieven voor het leven na de third party cookie.

In de eigen browser van Google, Chrome, verdwijnt de cookie in 2023. Al hun alternatieven groeperen ze al een tijdje in de Privacy Sandbox en nu zit er een nieuw ideetje in die zandbak: Topics!

Waarvoor dient Topics?

De third party cookie maakte interest-based targeting mogelijk. Zo kon je als adverteerder je doelpubliek selecteren op basis van hun online interesses: bepaalde onderwerpen, merken of zelfs specifieke spullen. Maar die interesses worden allemaal bijgehouden via third party cookies. En ja, die gaan er binnenkort dus uit. 

Google lanceerde daarom op 25 januari 2022 Topics. Hierdoor kunnen adverteerders ook zonder third party cookie aan interest-based targeting doen bij Chrome-gebruikers. Google zelf noemt Topics een ‘evolutie ten opzichte van FloC’, hun vorige alternatief voor interest-based targeting.

Hoe werkt het dan?

Wanneer de third party cookie eruit gaat, houdt Chrome (de browser) zelf de websites bij die je bezocht en deelt die op in categorieën. Bijvoorbeeld: actualiteit, sport, fashion… In de testfase van Topics heeft Google alvast 350 categorieën aangemaakt.

Vervolgens selecteert Chrome iedere week jouw 5 populairste categorieën en doet er nog één andere willekeurige categorie bij. Gewoon, voor je privacy. Deze zes categorieën bewaart Chrome dan 3 weken lang. 

Via een API kunnen AdTech-bedrijven vervolgens bij je browser jouw interessegroepen opvragen. Chrome pikt er dan 3 interesses uit. Compleet willekeurig, eentje uit elke van de 3 weken dat Chrome je data heeft bewaard. Adverteerders kunnen dan beslissen of ze iemand met die interesses een advertentie willen tonen.

En hoe verschilt dat nu exact van FLoC?

Google noemde Topics zelf een ‘evolutie ten opzichte van FLoC’, dat ooit voor exact hetzelfde doet was ontworpen maar wel aardig wat negatieve feedback kreeg na zijn eerste test. 

Zo had FLoC geen strak gedefinieerde interessegroepen. Chrome zou dan, via machine learning, groepen van browsers creëren (cohorten) die dezelfde surfgewoonten hadden.  Dat aantal cohorten liep al snel op in de tienduizenden en AdTech-bedrijven werden verondersteld om te berekenen in welke thema’s een cohort het meest geïnteresseerd was.

Die aanpak was behoorlijk complex en privacygewijs niet bepaald waterdicht. Want wanneer men het aantal cohorten combineerde met andere data, kon in theorie FloC gebruikt worden om gebruikers individueel te tracken en zou het zelfs gevoelige informatie over de indeling kunnen blootleggen. Beide problemen lijken nu opgelost met Topics omdat dit heel wat minder grote groepen heeft die gevoelige info kunnen prijsgeven.

Of Topics nu een winner is en wat de volgende stappen zijn lees je op dpggrow.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →