Onderzoeksinzichten vakantiegedrag Nederlandse consument

72% geeft aan (zeer veel) moeite te doen om een geschikte locatie te vinden voor de vakantie

72% doet (zeer veel) moeite om een geschikte locatie te vinden voor de vakantie. 3 van de 5 Nederlanders zijn gëinteresseerd in informatie over reizen en vakanties, vooral ter inspiratie of oriëntatie op een volgende vakantie.

In opdracht van Sanoma B2B marketing heeft onderzoeksbureau No Ties in 2019 het travel onderzoek uitgevoerd onder 1.013 respondenten. Een deel van de vragen is in 2017 ook gesteld, waardoor een vergelijking mogelijk is.

Oriëntatieproces

Het oriënteren op de zomervakantie vindt met name plaats van januari t/m mei. De oriëntatiepiek voor de wintervakantie is in september/oktober. De ondervraagden geven aan zich vooral te laten inspireren via de volgende bronnen:

1. reisprogramma op tv
2. foto's of video van vrienden
3. artikelen in tijdschriften

    Boeken via een vertrouwd magazinemerk

    • 51% boekt de vakantie alleen via een bekende en vertrouwde aanbieder
    • 63% geeft aan in de media wel eens een bestemming te hebben gezien waardoor ze er zelf ook graag heen wilden
    • 10% heeft wel eens een lezersreis van een tijdschrift geboekt (in 2017 was dit nog 6%)

    Meer informatie

    Bekijk hier de infographic.

    Wil je meer weten over het onderzoek? Neem dan contact op met Sanoma B2B marketing via B2Bmarketing.nl@sanoma.com​. 

    Plaats als eerste een reactie

    **Bold** _italic_
    Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.