Wat is de impact van het Corona virus op het doen en denken van de consument?

Blauw Research onderzocht het in de MultiClient community Life&Style

COVID-19, ofwel het Corona virus, houdt Nederland in de ban. De impact van het virus en de maatregelen die worden getroffen om het onder controle te krijgen worden steeds sterker voelbaar.

Blauw Research deed onderzoek naar wat de impact van het virus is op het doen en denken van de consument. Voor dit onderzoek zijn twee opdrachten online gezet:

Een topic: waar leden spontaan vertellen over hun attitude en ervaringen met betrekking tot de situatie in Nederland en de impact daarvan op hun eigen leven.

Een vragenlijst: waarin we stellingen die vanuit het topic zijn geformuleerd hebben getoetst op herkenbaarheid.

Wat allereerst opvalt: we maken ons meer zorgen om elkaar dan om onszelf. De kwetsbare doelgroep in Nederland in ons grootste en meest gedeelde zorgenpunt (94%) gevolgd door de impact van Corona op de economie (89%) en ons sociale leven (70%). Ook angst voor eenzaamheid, een thema dat al langer relevant is, wordt nu expliciet gemaakt (60%). In vergelijk hiermee, is de impact van Corona op de eigen gezondheid het minste zorgenpunt. De helft van onze leden maakt zich zorgen zelf ziek te worden.

Nederlanders worden door de maatregelen geforceerd om hun normale routines te doorbreken. Het Coronavirus is ernstig en heeft een sterke impact op mijn eigen leven: betaalde klussen zijn gecanceld, sociale activiteiten tot het minimum beperkt, supermarkten die tegen het eind van de middag leeg zijn, meer focus op hygiëne en mijn eigen gezondheid...en ga zo maar door!” Aldus één van de communityleden.

Maar gelukkig is men bereid om verregaande maatregelen te accepteren om zo het virus onder controle te krijgen. “In andere landen hebben we gezien wat het virus aanricht, maar bij ons bleven de extra regels uit. Zelfs nu er grote maatregelen zijn getroffen, zie je dat mensen totaal niet nadenken en erg naïef met de ziekte omgaan. Ik denk dan ook dat er een totale lock-down moet komen om de 'nuchtere' Hollander wakker te maken.” Aldus één van de communityleden.

De belangrijkste resultaten vanuit het onderzoek zijn verwerkt in een infographic. Ben je benieuwd naar wat de verdere impact van het virus is op het bewustzijn, de attitude ten aanzien van de genomen maatregelen en de aanpassingen in het eigen gedrag?

Download dan hier de infographic.

Het onderzoek is gedaan in de MultiClient community Life&Style. Dit is een online platform waarop ruim 400 consumenten klaar staan om hun mening en ervaringen te delen. Ook in deze bijzondere tijden, is de community bij uitstek geschikt om met de consument in gesprek te blijven. communityleden kunnen namelijk onafhankelijk van tijd en plaats aan vraagstukken deelnemen en onze leden hebben aangegeven ook nu graag voor onze opdrachtgevers klaar te staan!

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.