Wat elke marketeer/ marktonderzoeker moet weten over 'agile' innoveren

3 concrete tips om direct toe te passen

Wat elke marketeer/marktonderzoeker moet weten over 'agile' innoveren
3 concrete tips om direct toe te passen

Maarliefst 94% van de innovatie managers wereldwijd is ontevreden over de innovatieprestaties van hun organisatie. Dit terwijl vrijwel elk bedrijf, elke marketeer en elke onderzoeker er alles aan lijkt te doen om ‘agile’ te zijn.

Maar 'agile' is een breed begrip. Om tot succesvolle innovatie te leiden moeten we het misschien wat concreter maken. In onderzoek verwijst ‘agile’ vaak naar een snelle, iteratieve en adaptieve aanpak. Met andere woorden: snel inzichten genereren, leren van die inzichten en direct de beste vervolgstap bepalen. Maar hoe doe je dat precies?

Hier volgen drie praktische tips:

1. Laat snelheid niet ten koste van kwaliteit gaan.

Automatisering en standaardisering van innovatie-onderzoek zorgen er doorgaans voor dat onderzoeksresultaten sneller beschikbaar zijn tegen lagere kosten. Dat is op zich prima, maar mag niet ten koste van de kwaliteit van het onderzoek gaan.

Houd je daarom altijd aan de volgende kwaliteitscriteria:

  • Bied altijd samples aan die representatief en repliceerbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat je enquêtes ‘apparaatonafhankelijk’ zijn om zo zoveel mogelijk respondenten te bereiken en hun betrokkenheid te vergroten.
  • Zorg ervoor dat bewezen succesmaatregelen de basis vormen voor al je ‘agile’ ideeën, concepten en verpakkingstesten.
  • Lever altijd voldoende diagnostiek en richtlijnen.

 2. Maak gebruik van social intelligence

Social intelligence vormt de sleutel tot snellere innovatie. Niet alleen is social intelligence snel, het is ook flexibel en kostenefficiënt. Terwijl veel marketeers nog altijd de voorkeur geven aan enquêtes, focusgroepen en desktoponderzoek voor het ontdekken van bijvoorbeeld trends, vormt social intelligence steeds meer een nieuw ‘agile’ alternatief. Onderzoek op basis van social intelligence is sneller, om de simpele reden dat het het stellen van vragen overbodig maakt. De informatie is immers al voor handen en ligt als het ware ‘voor het oprapen’.

3. Wees iteratief in meerdere opzichten

Alleen snelheid maakt een onderzoek nog niet ‘agile’. Het moet ook ‘iteratief’ zijn. Waar vroeger survey resultaten van concepttests pas na de veldwerkperiode uitgediept werden, kan dit nu direct al. Dankzij kunstmatige intelligentie is het bijvoorbeeld mogelijk om bepaalde sleutelwoorden op te sporen en daar direct op door te vragen.

Download het volledige paper

Wil je meer weten over agile innovatie-onderzoek? Download dan het volledige paper: Four ways agile research will evolve to drive innovation.

Ben je benieuwd hoe je jouw innovatieproces kunt verbeteren?

Bij Ipsos helpen we je hier graag bij. Dankzij onze snelle en eenvoudige oplossingen en gevalideerde voorspellingsmodellen, zorgen we ervoor dat je sneller, betere beslissingen kunt nemen. Wil je meer weten? Neem contact op met Cristiana Caldarelli, 020 6070 723 of ga naar onze innovatieonderzoekpagina op onze website.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.