Premium

Weber Shandwick maakt mondiale data lokaal toepasbaar

Communicatiebureau lanceert een Global Intelligence-divisie om klanten van dienst te zijn met data-driven oplossingen.

Hafida Abahai, CEO Weber Shandwick Nederland: 'Om nog beter in te kunnen spelen op de groeiende behoefte van onze klanten naar data en insights als basis van communicatieoplossingen lanceren we AHub. Zo kunnen wij ook vanuit een relatief kleine markt - Nederland - voor onze lokale klanten het Global Intelligence team aanhaken. Dit levert ongekende kansen voor de ontwikkeling van communicatiestrategieën en concepten waarmee we klanten kunnen helpen hun brand awareness en reputatie te versterken, aanvullend op onze eigen lokale kennis en inzichten.'

De divisie bestaat uit meer dan 100 data-wetenschappers, -analisten en -engineers wereldwijd en maakt gebruik van data en analyse om strategieën te vormen voor een breed scala aan business uitdagingen, zoals mogelijkheden voor storytelling gebaseerd op insights en earned media. 

AHub verzamelt en combineert gegevens op uit verschillende bronnen. Kun je een voorbeeld geven hoe dat werkt? 

'Ons op maat gemaakte, door AI aangedreven platform (AHub) sorteert miljoenen gegevens uit duizenden bronnen - van social content tot data hubs van derden, bijvoorbeeld met nieuwsartikelen zoals LexisNexis. Maar ook gegevens direct van onze klanten; AHub werkt met gegevens van elke mogelijke bron. Uiteraard zijn de gegevens die ons Global Intelligence-team verzamelt en analyseert afhankelijk van het project en de behoefte van de klant.

Onze focus ligt op earned relaties. We proberen onze klanten inzicht te geven in wat doelgroepen over hen zouden kunnen zeggen als ze niet zouden meeluisteren.

Zo’n rapportage kan honderden miljoenen stukjes content en meer dan een miljard elementen van gebruikersgedrag omvatten. Dat is heel veel informatie. Ons Global Intelligence-team maakt vervolgens gebruik van het AHub-platform om de gegevens te filteren en om te zetten in modellen om bruikbare inzichten te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de belangrijkste factoren voor de reputatie van een merk of de beste influencers voor een bepaalde campagne.

Ons team werkt nauw samen met accountmanagers en creatieve teams zodat onze inzichten kunnen worden opgenomen in campagnes, adviezen en andere mogelijkheden voor onze klanten.'

Levert AHub ook inzichten in mondiale trends die vervolgens gebruikt kunnen worden bij de ontwikkeling van nieuwe campagnes? Zodat je een trend voor kan zijn?

'Jazeker! Onze dataspecialisten werken samen met communicatiecollega's over de hele wereld om inzichten te bieden tijdens het campagneproces – van strategie tot uitvoering en analyse. Die gegevensstroom stelt ons in staat om heel specifiek en nauwkeurig te zijn met onze aanbevelingen.

We onderscheiden ons hierin van anderen door een geheel eigen methode te gebruiken die onderwerpen automatisch kan filteren uit content. Dit stelt ons in staat om de snelheid van verspreiding van bepaalde onderwerpen te analyseren en de actuele trends te voorspellen.'

Krijg je als gebruiker een eigen dashboard met informatie die je zelf kun interpreteren, of zit Weber Shandwick daar altijd tussen?

'We delen veel informatie met onze klanten, maar AHub is een platform voor onze data en stelt onze analisten in staat om inzichten te verzamelen voor het werk van onze klanten. We combineren de kracht van AI met de expertise van onze medewerkers. Hoewel het geen klantgericht platform is, zien onze klanten zeker het voordeel van deze door mensen geleide en door technologie aangedreven tool.'

Het Global Intelligence-team is gespecialiseerd in diensten als reputatie-benchmarking, merkpositionering, journey mapping, doelgroepsegmentatie en influencer-identificatie, meldt het persbericht. Hoe kunnen merken hier hun voordeel mee doen?

'Er zijn meerdere manieren waarop onze klanten van deze services profiteren, maar het zwaartepunt ligt op het uitdenken van strategieën en inzichten die hen in staat stelt hun doelgroepen beter te bereiken. We geven oplossingen die een breed scala aan zakelijke en communicatie-uitdagingen aanpakken.

Een voorbeeld is dat we voor een klant reputatieanalyses hebben uitgevoerd om te begrijpen hoe klanten merken ervaren. We hebben hiervoor onder andere de inkoopoverwegingen onderzocht om te begrijpen wat klanten ertoe aanzet om bepaalde keuzes te maken. En voor een bedrijf in de voedingsmiddelensector hebben we bijvoorbeeld social listening gebruikt om te voorspellen welke nieuwe smaakcombinatie van een product de meeste buzz zou genereren.'

Laten we eens een concreet voorbeeld nemen: de uitbraak van het Coronavirus. Kan de AHub daar een rol in spelen?

'Ten tijde van een crisis kan NLP in combinatie met ML-technologie heel goed bijdragen aan het activeren van processen die essentieel zijn voor communicatie. Zo begrijp je de ontwikkeling van onderwerpen, het sentiment en de behoeften van een specifieke gemeenschap.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie