A’dam –E.V.A. : online media maken van tv-serie meer merk

A’dam –E.V.A. laat op een mooie manier zien hoe je van een tv-serie een totaalcampagne maakt. De dramaserie is een coproductie van NTR, VARA en VPRO. De serie maakt niet alleen gebruik van online media; het zet media zo in dat de kijker/betrokkene actief onderdeel wordt van het verhaal rondom de serie. Zo ontstaat er een creatieve campagne waar menig merk jaloers op mag zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een mozaïekvertelling...
... over Amsterdam
vertelt het liefdesverhaal van Adam (Teun Luijkx) en Eva (Eva van de Wijdeven). Maar is tegelijkertijd een ode aan Amsterdam en vele anderen. Het is een mozaïekvertelling in de traditie van onder meer Magnolia en Babel. En sluit zo op een bijzondere manier aan op onze tijd waarin iedereen met iedereen verbonden lijkt. Dat zien we terug in de campagne.

... die ook als campagne werkt
Daar waar online media vooral inzette om de kijker in het verhaal te trekken, gebruikt Amsterdam En Vele Anderen de media om een verhaal rondom de serie te creëren. Zo is de poster bij de serie samengesteld uit beelden van fans en volgers, samen vormen de pixels het gezicht van Adam of Eva. De poster is te zien in de Amsterdamse metro. De titelsong bij de serie van Jasper Boeke ‘Ik kan blijven kijken’ wordt elke aflevering door een andere artiest vertolkt, onder meer door en singer-songwriter Anneke van Giersbergen (ex-Gathering). En op kun je zelf de ingrediënten vinden om je eigen versie te maken. De beste inzendingen winnen een backstage bezoek bij GIEL, wat wederom voor veel media-aandacht zorgt.

Tv-serie zou het goed doen als merk
De serie maakt op een natuurlijke manier gebruik van online media. Het integreert het thema van de serie in de campagne. Die is door de kijkers/betrokkenen gemaakt; zij zijn de hoofdrolspelers in de communicatie. Zo lijkt de manier waarop voor dit tv-programma een campagne wordt gevoerd, verrassend veel op die van een merk. Ik durf zelfs te stellen dat online media van een tv-serie meer een merk maken. Met kijkers die niet alleen fans zijn maar actieve betrokkenen. En nu maar hopen dat het de kijkcijfers ten goede komt. Naar eigen zeggen keken er naar de eerste aflevering al 880.000 kijkers en was de serie op Twitter een trending topic. Dat is hoopgevend. Menig merk zou jaloers mogen zijn.

A’dam-E.V.A. is vanaf 6 maart elke zondag in acht afleveringen te zien om 21.00 uur op Nederland 2.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie