Amsterdam vernieuwt huisstijl

Soms lees je van die berichten die meer vragen oproepen dan dat ze antwoorden geven. Een bericht van 21 augustus op de site van de gemeente Amsterdam is er zo een. In ‘Hoe ziet ons visitekaartje er straks uit?’ bericht een communicatieadviseur van de gemeente over een vernieuwing van de huisstijl.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Organisatieveranderingen binnen Amsterdam zorgen ervoor dat opnieuw naar de huisstijl moet worden gekeken: diensten verdwijnen en daar komen clusters (…) en RVE’s (Resultaat Verantwoordelijke Eenheden) voor terug, aldus het bericht. De letter blijft en de rode kruisen zullen ook niet verdwijnen. Wel gaat men ‘de bouwstenen een tikkie opschudden zodat de Stijl van Amsterdam weer goed toepasbaar is de komende jaren'. Aldus het .

Maar dan het vervolg. Er is een analyse gedaan en daarna concludeert men dat men na al die jaren nog steeds heel erg tevreden is over de huisstijl van Amsterdam en de losse bouwstenen. Alle doelstellingen die in 2002 zijn gesteld lijken te zijn gehaald: uitstraling, eenheid, efficiency, herkenbaarheid… Het wordt echter niet duidelijk wat er nu precies schort aan de stijl. Het artikel lijkt te zeggen dat er behoefte is aan diversiteit: ruimte en inspiratie.

Nu is het helemaal niet vreemd dat je na meer dan tien jaar eens opnieuw naar de huisstijl kijkt en hoe die toegepast wordt. Dat zal in de loop van de jaren regelmatig zijn gedaan. En het is fantastisch dat je – zoals Amsterdam - tot de conclusie komt dat alles werkt zoals van tevoren bedacht. En dat geloof ik ook. De stijl van Amsterdam is een goed doorwrochte huisstijl die al jaren goed functioneert. Tenminste zo ziet het er uit vanuit het perspectief van een meer dan gemiddeld geïnteresseerde toeschouwer. Het biedt een min of meer streng kader van basiselementen en het biedt ruimte voor invulling, inhoud en inspiratie bij de inzet van vormtaal, tekst en beeld.

Thonik en Edenspiekermann zijn er destijds in geslaagd om een systematiek op te zetten die eenvoudig oogt en oplossingen biedt voor alle mogelijke organisaties, onderdelen daarvan, projecten, diensten, samenwerkingsverbanden en noem maar op. Je kunt geen vraag bedenken of het Amsterdamse biedt wel een antwoord of een voorbeeld. In zijn geheel is de Amsterdamse stijl een prachtig en compleet en dankbaar voorbeeld voor andere organisatie-identiteitsprojecten.

Amsterdam leek dat tot voor kort ook te vinden want in januari van dit jaar wordt nog een nieuwe huisstijl geïntroduceerd voor het . Overtuigend ontworpen en gepresenteerd door Thonik.

Kom ik terug bij het begin: ik begrijp helemaal niks van het artikel op de site van Amsterdam. Letterlijk niet: wat staat er nou eigenlijk in? En voor welk probleem is men een oplossing aan het bedenken? Wél de Andreaskruisen en de huisstijlletter behouden en tegelijkertijd zinspelen op een totaal ander visitekaartje. Dat lijkt een beetje op het zoeken naar een oplossing voor een gezocht probleem. Maar we weten het niet. Ik ben erg benieuwd welke aanpassingen aan de stijl ervoor gaan zorgen dat deze beter toegerust is om de nieuwe organisatie te faciliteren. Ik ga het volgen.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie