Boekenbranche, nu ook digitaal?

Bijna twee jaar na de succesvolle lancering van Kindle, de e reader van Amazon.com, is de Nederlandse boekenbranche eindelijk wakker geworden. Sinds 26 augustus zijn er drie duizend Nederlandse titels in e boek vorm verkrijgbaar. Bol.com levert de benodigde e reader van Sony voor 200 euro. Maar is de boekenbranche echt wakker geworden, of lijkt het maar zo?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Laten we eerst even kijken naar de achtergrond van het succes van Amazon.

Waarom lopen de verkopen van e-boeken in Noord-Amerika zo goed?

De verklaring is simpel: een enorm aanbod van boeken, kranten en tijdschriften in digitale vorm tegen prijzen die zeer ver onder het niveau van de papieren versie liggen. Gemiddeld is de digitale vorm maar liefst 70% goedkoper. Dat prijsverschil is noodzakelijk omdat digitaal lezen door heel veel consumenten nog lastig wordt gevonden. Zij zullen dus overgehaald moet worden door een aanzienlijk prijsverschil.

Het aanbod is dankzij Amazon geweldig uitgebreid. Meer dan 300.000 titels, waaronder nagenoeg alle top 100 boeken zijn als e-boek verkrijgbaar. Bovendien beperkt het aanbod voor de e reader zich niet tot boeken. Ook de New York Times, de Wall Street Journal en Time zijn digitaal verkrijgbaar en dat voor een scherpe prijs. Al deze voordelen hebben inmiddels bijna 3 miljoen Amerikanen verleid om de – voor digitaal lezen noodzakelijke - e-reader voor circa 300 dollar te kopen.

Nu denkt de Nederlandse boekenbranche ook hier de consument tot de aankoop van een e reader te kunnen verleiden. Maar ze negeren de lessen van Amazon. Het Nederlandstalige aanbod is bij de lancering ronduit armzalig en dat tegen een veel te hoge prijs. Slechts één van de twintig boeken in de bestsellerslijst van de CPNB is ook digitaal verkrijgbaar, voor dezelfde prijs als de papieren vorm.

Een kleine analyse van het digitale aanbod van Nederlandstalige boeken leert dat de uitgevers geen enkele moeite hebben gedaan om goed verkopende boeken als e-boek aan te bieden. Zowel de makkelijk toegankelijke boeken van Kluun, Saskia Noort of Robert Vuijsje, als ge bekende literaire werken ontbreken geheel. De op 26 augustus gelanceerde nieuwe aanpak is vanuit een marketingoogpunt ronduit amateuristisch.

Sterker: het lijkt er op dat de Nederlandse uitgevers samen met de boekhandel proberen de verkoop van e-boeken op een subtiele wijze te saboteren. Zouden ze expres proberen het digitale tijdperk tegen te houden? Het lijkt er verdacht veel op. De lessen uit de muziekindustrie hebben ons geleerd waar deze vorm van sabotage uiteindelijk toe zal leiden. Boekenbranche, rust zacht……

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie