Consument schreeuwt om meer mobile in winkels, slechts 7% biedt het

Waarom komt het er niet van?

De kennelijke teloorgang van de stenen retail is bijna dagelijkse kost in de media. Maar is al die aandacht wel terecht en is het allemaal veel minder ernstig dan algemeen gesuggereerd wordt? Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat er door mobile een en ander is veranderd en nog aan het veranderen. Heel nieuw is dat niet. Maar wat doet de stenen retail eraan?

Sneller dan stenen

De consumer journey is door mobile in korte tijd sneller verandert dan het aanpassingsvermogen van de stenen retail, dat is wel zeker.

Niet zelden wordt met de vinger gewezen naar internetwinkels die in de ogen van traditionele retailers verontrustend stijgende groeicijfers laten zien ten koste van omzetten bij de stenen retail. Wellicht dat daarin ook de weerstand van de stenen winkeliers zit om meer te investeren in mobiele voorzieningen in de winkel zoals; free WiFi, dynamische instore displays, touch screen internetzuilen, tablets, apps of mobile websites e.d.

Retail laat na

Uit een blijkt dat de hedendaagse consument schreeuwt om deze voorzieningen in de winkel.. Desondanks heeft slechts 7% van de retailers deze voorzieningen beschikbaar.

Een andere reden waarom mobility uit de stenen winkel wordt geweerd is de diepgewortelde angst voor .

Onzin natuurlijk omdat de consument van vandaag zich, al voordat hij of zij naar de winkel gaat, lang en uitvoerig zowel digitaal als analoog heeft georiënteerd over de mogelijkheden. Ook op wat de concurrentie te bieden heeft. Dat hij of zij desondanks naar de winkel komt moet daarbij juist een aanmoediging zijn om die preferente klantstatus eventueel ook digitaal om te zetten naar een effectieve verkoop.

Groei in transacties

Het rapport van laat duidelijk de enorme invloed en groei zien van mobile op transacties in de retail. Dat het positieve effect van mobile marketing vooral ten goede komt aan e-commerce gedreven activiteit moet stenen retailers de ogen toch wel openen? De vaststellingen en aanbevelingen in het rapport van Criteo sluiten naadloos aan bij de bevindingen van het eerder genoemde rapport van .

Dat de roep om mobile niet alleen gaat om aankopen bij pure internet shop players mag duidelijk zijn, maar zolang de digitale voorzieningen bij stenen winkels ontbreken, zullen vooral webshops van deze situatie profiteren en marktaandeel blijven wegsnoepen van de stenen retail.

Wat weerhoudt winkels?

De mobiele consument wil meer mobile engagement in de winkel, zo blijkt uit de rapporten. Maar wat weerhoudt de traditionele retail dan nog meer om de kansen die mobile in-en-om de winkel biedt te grijpen?

Bij mobile shopping gaat het niet alleen om de front end voorzieningen zoals; een app of mobiele website, mobile coupons, mobiele betaalsystemen, een loyalty programma of instore routering om mobile als marketinginstrument te implementeren.  Ook het back end van dergelijke voorzieningen moet daarbij naadloos aansluiten. Niet de minste en goedkoopste drempel voor vooral kleinere retailers, die de race om de gunst van de moderne hybride consument niet willen verliezen.

Groeiende afstand?

Hoe dan ook, de mobiele consument wil meer mobile engagement in de winkel. Als aan die wens géén gehoor wordt gegeven zal de afstand van e-commerce ten opzichte van traditionele stenen retail alleen nog maar toenemen en het winkelstraatbeeld nog meer verarmen.

Fotocredits:Patcharaporn Fuwiroj 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie