ConsuWijzer waarschuwt: bestel niet zomaar via social media

De campagne bestaat uit 'vermomde advertenties' op de sociale kanalen.

  • Design
  • 24 November 2017
  • Redactie Adformatie

Het wordt steeds makkelijker om producten of diensten rechtstreeks te verkopen via Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Volgens ConsuWijzer (het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM)) schuilt daar ook gevaar. De instantie waarschuwt voor impulsaankopen via social media met een campagne (bureau: The Odd Shop).

'Sociale media zijn zeer aantrekkelijke verkoopkanalen voor malafide en onprofessionele ondernemers die er belang bij hebben om anoniem of ongrijpbaar te blijven', zegt Bernadette van Buchem (directeur consumenten van de ACM). 'Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen.'

Daarom roept ConsuWijzer op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt. De campagne ‘nestelt’ zich op social media met advertenties die op het eerste gezicht net echt lijken. De campagneberichten komen dus terecht tussen 'echte' verkoopadvertenties op Facebook, Instagram of YouTube.

De advertenties veranderen na een paar seconden en onthullen dat achter de 'fraaie wereld van de advertentie' een malafide of onproffesionele partij schuilgaat. Op die manier wil ConsuWijzer mensen confronteren die geneigd zijn om spullen te kopen via social media.

 

De boodschap: bestel niet zomaar iets via social media, want je weet vaak niet wie erachter zit. Via de advertentie kom je op de Online Shop Check waar je kunt welke partijen betrouwbare verkopers zijn.

Credits
Klant : ConsuWijzer / Autoriteit Consument en Markt
Eindverantwoordelijke klant : Tjitske Nijdam, Ellen de Jong
Bureau : The Odd Shop
Account : Oscar Hamming, Willemijn Reuvers, Jip van den Bergs
Creatie : Niels de Wit, Robert van der Lans, Jeena van der Heul
Design : Bas Aarse
Productiemaatschappij : Sounds like film
Regie : Niels de Wit, Robert van der Lans
DOP : Jeroen Simons
Editor : Rogier Gerritsen
3D animatie : PixMix
Geluid : Nando Eweg
Online platform : Slash2

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie