De ironie van de Pletterpet

Deze week 's avonds op TV de Heineken commercial voor de Heineken Pletterpet (nog eens) gezien. Goede commercial over een leuk premium dat Heineken zeker extra aandacht en omzet gaat opleveren. Wat is een WK toch leuk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Heineken en Baloyi
'De Pletterpet is van origine bedacht in 1979 door uit Zuid-Afrika', aldus Heineken. 'In Zuid-Afrika herken je de echte voetbal-supporter aan zijn kunstig bewerkte helm ook wel Makaraba genoemd.'

Even bellen met Norbert Cappetti, PR Manager Heineken
Hoe is dat precies gegaan met meneer Baloyi? 
'Kunstenaar Baloyi is van ver gekomen sinds 1979. Hij is nu een succesvol zakenman met een fabriek waar 50 mensen in loondienst de handgemaakte Makaraba's maken. Heineken heeft Alfred Baloyi naar Nederland gehaald. Hij is de inspirator geweest voor de Pletterpet, speelt een rol in de commercial, heeft veel leuke mensen ontmoet en is goed betaald voor zijn werk: 25.000 euro. Zijn bedrijf heeft een enorme impuls gekregen door alle aandacht.'
Op een heel sympatieke manier ondersteunt Heineken authentiek Zuid Afrikaans cultuurgoed op een manier die prima past bij het merk.

Tegenlicht
De commercial doet denken aan een documentaire van VPRO Tegenlicht: 'In de Tegenlicht documentaire zien we hoe kleine ondernemers uit de informele sector proberen een graantje mee te pikken van het WK. Hun creativiteit en ondernemerschap dreigen echter gesmoord te worden door de strikte regels die FIFA aan de Zuid-Afrikaanse overheid oplegt.'

FIFA wetgeving
Zuid-Afrikanen die zelf (ook) Makaraba's maken is de handel in en rondom de stadions uitdrukkelijk verboden door de FIFA. Middels zeer dwingende regels die zelfs zijn verankerd in de Zuid-Afrikaanse wet: 'Deze wetgeving bepaalt ook dat FIFA en haar commerciële partners het exclusieve recht hebben op marketing en verkoop van bepaalde producten op specifieke plekken, zoals stadions en de 'fan parks', waar supporters tijdens en na de wedstrijden kunnen samenkomen. Op deze plaatsen is er voor lokale ondernemers en hun producten dus eigenlijk geen plek. In de documentaire is te zien hoe lokale markthandelaren hun vaste stek op de markt in Kaapstad zullen moeten verlaten.'

In de Tegenlicht documentaire komt meneer Somane aan het woord. Een kleine anonieme Makaraba maker die al met het produceren van helmen was begonnen voor de FIFA regels (aan hem) duidelijk werden; hij kan veel minder verkopen dan hij eerst dacht. Zijn kans op financieel succes is een stuk minder dan de kans van geluksvogel Baloyi.

Het WK is een geweldig evenement, bron van veel marketing- en communicatie creativiteit. Goed voor onze sector in deze zware tijden. Merken doen allemaal hun best het leukste, beste, meest opvallende, en meest PR genieke premium aan te bieden.

Jammer
En dan is het is natuurlijk jammer dat er geen -lust voor het oog-Bavariajurkjes en erg-leuke-Pletterpetten de stadions in mogen.
De FIFA is vastberaden zich aan hun gemaakte afspraken te houden, dat hebben we gezien. Die meiden moeten voortaan maar zonder Bavaria jurkje voetbal kijken, je Pletterpet draag je maar op de Oranjecamping en je de beleving van de wedstrijd is misschien ook best ok met een Bud biertje. Tegen zoveel druk kan niemand op. En dat hoeft ook niet: de PR winst is immers al gemaakt. Rest ons er schande van de spreken vanuit onze Nederlandse kantoren.

Echt jammer
Lokale Makaraba makers als meneer Somana kunnen hun producten bijna niet aan de bezoekers van het WK slijten, door diezelfde regelgeving van de FIFA. Waar Heineken goed en integer gebruik maakt van de lokale creativiteit en die succesvol weet in te zetten voor hun merk, kunnen de meneer Somana's van deze wereld (met een vergelijkbaar product) nauwelijks profiteren van het geweldige WK in hun eigen land. Dat is pas echt jammer.

Lees over
Bekijk
Meer over

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie