De NMa beschermt consument tegen woekerprijzen voor beschuit!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onze kartelwaakhond heeft wederom ingegrepen. Bolletje mag niet worden overgenomen door Continental Bakeries, want anders zou Continental Bakeries 70% van de beschuitmarkt in handen krijgen. U snapt vast ook wat er dan gaat gebeuren: machtsmisbruik op de beschuitmarkt! Met voor de consument vreselijke consequenties: een prijsverhoging van beschuit, waardoor de aanschaf van dit zo cruciale product onbetaalbaar zou worden. Kortom: hulde aan de dappere NMa.
Of bewijst de NMa met dit dwaze besluit dat zij niets van marktwerking begrijpt?

De NMa begrijpt er niets van. Hierbij vier argumenten:
1. De beschuitmarkt bestaat niet. Beschuit is een productsoort op de markt voor broodvervangers. Deze markt bestaat uit tal van producten als knäckebröd, toastjes (bv Melba), ontbijtkoek, matzes en allerlei tussenvormen zoals cracottes. Kortom: als beschuit te duur wordt, dan zijn er voor de consument ruim voldoende alternatieven beschikbaar. Kennelijk hebben de gepromoveerde juristen en micro economen van de NMa nog nooit van het Abell model gehoord.

2. Mocht de nieuwe eigenaar de prijs van Bolletje flink willen opvoeren, dan zullen AH, Jumbo en Superunie dat absoluut niet toelaten. Deze spelers hebben immers enorme onderhandelingsmacht. Mochten Jumbo, AH en/of de Superunie er niet met Bolletje uitkomen, dan gooien zij natuurlijk direct het eigen merk beschuit in de strijd. Deze strijd winnen de retailers altijd. Ook de werking van het vijf krachten model van Porter blijkt voor de NMa te ingewikkeld. Het begrip ‘onderhandelingsmacht van de afnemers’ is voor de NMa te hoog gegrepen.

3. De NMa stelt dat na de overname ook een machtspositie naar retailers zal ontstaan doordat de combinatie van Bolletje met Continental Bakeries ook een fors deel van de ‘eigen merk’ beschuit van de retailers zou produceren. Allereerst is die stelling onjuist, want er zijn nu al andere grote bakkerijen die (onder meer) voor Aldi en Lidl beschuit produceren. Bovendien is het produceren van beschuit relatief eenvoudig, dus mochten de prijzen inderdaad stijgen dan zullen andere grote industriële bakkerijen in NW Europa onze retailers van eigen merk beschuit kunnen voorzien. In termen van het vijf krachten model: lage toetreding barrières dus fors gevaar voor nieuwe toetreders.

4. Bolletje verkoopt twee rollen beschuit per persoon per jaar. Bolletje kost gemiddeld 0,70 euro per rol dus de gemiddelde Nederlander besteedt aan Bolletje 1,40 euro per jaar. Gelet op de enorme onderhandelingsmacht van AH, Jumbo en Superunie zal de prijs van Bolletje hooguit met 10% kunnen stijgen. Kortom onze dappere kartelwaakhond heeft de consument met deze maatregel 14 cent per jaar bespaart. Maar we weten natuurlijk al lang wat de consument doet als het A merk duurder wordt: dan wordt het eigen merk van een supermarktketen gekocht. Alleen de NMa gelooft nog dat ‘IK WIL BOLLETJE’ ook echt waar is.

Ronduit onthutsend is dit totale gebrek aan inzicht in marktwerking van de NMa. Zij blijken niet in staat een markt op de juiste wijze te definiëren, ze snappen de enorme onderhandelingsmacht van de supermarktketens niet en ze denken dat consumenten niet zonder het merk Bolletje kunnen.

Treurig is dat de NMa (wederom) ingrijpt op een voor de consument irrelevante markt, terwijl onze dappere kartelwaakhond op echt belangrijke markten, zoal s mobiele telefonie, mobiel internet, benzine en hypotheken zich door de producenten in de luren laat leggen. Dat kost de consument wel veel geld.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie