Facebook overweegt toch reclame in WhatsApp

Social gigant is op zoek naar manieren om geld te verdienen met haar berichtendienst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een topman t over ‘gesponsorde content’, die eerst in Facebook Messenger zal worden getest. Daarna zou WhatsApp ‘sommige elementen’ ervan kunnen overnemen. &;We willen niet overal advertenties plaatsen, we willen niet dat je het gevoel hebt dat je wordt overvallen door reclames en zo&;, aldus David Marcus in een interview.

Het is voor Facebook eenvoudiger om eerst advertenties uit te proberen in Messenger, aangezien mensen bij die app bewust gekozen hebben voor het ‘Facebook-model’. Bij WhatsApp ligt dat lastiger: veel mensen zijn noodgedwongen meegegaan, toen de app  door Facebook. Het lastige is ook, dat WhatsApp-oprichter Jan Koum altijd heeft gezegd dat het motto ‘No Ads, No Games, No Gimmicks’ geldt. Officieel WhatsApp alleen geld aan een betaald abonnement, maar er zijn maar weinig gebruikers die daadwerkelijk €0,99 betalen om een jaar lang te kunnen chatten.

Facebook kijkt ook hoe Aziatische chatapps het hebben aangepakt. Bij die apps kun je vaak stickerpakketten kopen, maar ook fysieke spullen bij winkels. Het is dus even afwachten in hoeverre de oprichters van WhatsApp de poot stijf houden over hun belofte geen reclame te vertonen in de app. Afgelopen najaar antwoordde Koum nog: &;&; op de vraag hoe het kan dat WhatsApp vele miljoenen verlies draait. Onder de vleugels van Facebook zou WhatsApp de vrijheid hebben om door te gaan met het gekozen model, dat er vooral op gericht is om zoveel mogelijk gebruikers te trekken. Dat lijkt aardig te lukken: in Nederland zijn er

Dit artikel, geschreven door Gonny van der Zwaag (), is met toestemming doorgeplaatst van in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten

 

Advertentie
advertisement
Advertentie