Folderverspreiders bezorgd over invoering JA|JA sticker

MailDB, de brancheorganisatie van verspreiders en bezorgers van ongeadresseerd drukwerk, verwacht omzetdalingen, banenverlies en filiaalsluitingen.

  • Design
  • 21 April 2016
  • Redactie Adfo Groep

Gisteren stemde een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad voor het voorstel van de Partij voor de Dieren om het huidige goedwerkende systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk om te zetten in een opt-in systeem dat per januari 2017 ingaat. Huishoudens die geen JA|JA sticker plakken ontvangen dan geen folders meer.

MailDB is zeer bezorgd over de gevolgen van het besluit. &;In een aantal Amsterdamse wijken zullen consumenten dan in het geheel geen folders meer kunnen ontvangen vanwege het tekort aan bezorgadressen. Al ruim 14.000 Amsterdammers hebben de ansichtkaart ‘zegneetegenjaja’ teruggestuurd om hun ongenoegen over dit plan te uiten&;, licht Stephan van den Eijnden, voorzitter MailDB, toe. &;De Amsterdamse gemeenteraad heeft geen van onze zorgen meegenomen in hun afwegingen. Wij hebben berekend dat met dit voorstel het aantal afgiftepunten voor folders halveert. Aangezien 29 procent van de omzet van winkeliers voortkomt uit de folderverspreiding, verwacht de detailhandel een omzetdaling van 10 procent in Amsterdam en het daarmee gepaard gaande banenverlies en filiaalsluitingen. Een halvering van het aantal afgiftepunten betekent ook voor 2.500 bezorgers minder werk in de Amsterdamse regio. Bezorgbedrijven worden gedwongen op een abrupte manier productiecapaciteit af te schalen.&;

Nog zorgelijker vindt MailDB de verwachting dat in diverse Amsterdamse wijken het aantal bezorgadressen onder een bepaald minimum komt, waardoor het kostentechnisch niet meer mogelijk is om folders in die wijken te bezorgen. 

MailDB overweegt de gang naar de rechter om de rechtmatigheid van het voorstel op een aantal gronden aan te vechten.

Al eerder zich tegen de invoering van de JA|JA sticker.

Advertentie