Makkelijk meebewegen dankzij een dynamisch designsysteem

Waarom grote merken kiezen voor een nieuwe manier van designen

Resoluut

De aankomende maanden vertelt digitaal ontwerpbureau Resoluut je alles over digital first branding. Van strategie tot research en van motion design tot UX writing. Vandaag aan de beurt: dynamische designsystemen.

Iedereen die ooit iets heeft gedaan met digital weet: het is nooit af. Of het nou gaat om een website of een app of smart tv interface: je bent continu aan het aanpassen, tweaken en verbeteren. En jij niet alleen, hele teams zijn ermee bezig. Vaak in een razend tempo. Dan is het wel zo fijn als iedereen op één lijn zit. Designsystemen spelen hier op een mooie manier op in.

Designsystemen scheppen een kader waarbinnen je nieuwe touchpoints kunt ontwerpen. Het is een visuele taal die wordt gesproken door alle teams. De kern van deze taal is een merkvisie. De kleuren en vormen waaruit de taal bestaat, vloeien hier allemaal uit voort.

Aan de basis van een goed werkend designsysteem staan allemaal losse componenten. Met deze componenten kun je alle touchpoints en interfaces ontwerpen die je maar wilt. Het designsysteem vormt dus het fundament van je visuele stijl. Zorg dus dat je van tevoren zowel het systeem als de output goed valideert. Als het eenmaal goed staat, dan kun je het zo groot schalen als je maar wilt. En omdat iedereen met dezelfde elementen werkt en dezelfde regels volgt, kost dat niet eens zo veel tijd.

Maar… de verzameling elementen waaruit het systeem bestaat is geen statische database. De term ‘dynamisch’ komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Het designsysteem geeft aan hoe vormen worden gebruikt. Als een project erom vraagt, mag je er best nieuwe vormen voor bouwen die passen binnen het systeem. Zo kan een merk zich continu aanpassen en evolueren.

Schalen, schalen, schalen

Je kunt je voorstellen wat dit betekent voor grote merken. IBM bijvoorbeeld, is een gigantisch bedrijf dat zo’n 2.000 verschillende producten aanbiedt. En al deze producten moeten aanvoelen als één familie. Het is dus zaak dat ze stuk voor stuk de merkeigenschappen van IBM uitdragen. Schaal is hier het toverwoord.

Carbon Resoluut Adformatie dynamic design system
Carbon Resoluut Adformatie dynamic design system Tayler Aitken

Daarom heeft het bedrijf Carbon opgezet. Een future proof designsysteem waar alle ‘digitale’ producten van IBM gebruik van maken. Elk team werkt dus met dezelfde componenten. Kom je tot nieuwe inzichten? Dan pas je gewoon de basiscomponenten aan. Deze zijn allemaal opgeslagen op dezelfde plek, de zogeheten library. Kwestie van updaten en hoppa: alle gekoppelde elementen worden automatisch meegenomen. Zo creëer je consistentie en zorg je ervoor dat nieuwe producten helemaal in lijn zijn met de huidige.

Aanpassen is dus super simpel. Dat is ook een van de redenen dat Airbnb designsystemen al vroeg heeft omarmd. Sommige mensen zien Airbnb op hun laptop, anderen op hun tablet en weer anderen gebruiken de app op hun telefoon. Een dynamisch designsysteem stelt het bedrijf in staat om de identiteit consequent door te voeren op alle platformen.

Een bijkomend voordeel is dat nieuwe features makkelijk kunnen worden uitgerold. Alle elementen die ervoor nodig zijn, zijn al ontworpen of voeg je snel toe aan het systeem. Zelfs het A-B-testen gaat een stuk sneller. Het opzetten van een designsysteem is een investering, maar op termijn haal je het er makkelijk uit.

Airbnb Resoluut Adformatie dynamic design system
Airbnb Resoluut Adformatie dynamic design system Airbnb

Dankzij deze manier van designen is herkenbaarheid van je merk voor ieder touchpoint gegarandeerd. Op tv, op internet of een wapperende vlag op het hoofdkantoor: het merkgevoel is overal hetzelfde. Je kunt je wel voorstellen dat het werk van een brand manager hierdoor een stuk makkelijker wordt. Controleren of merkuitingen wel consistent zijn, kan hij uit zijn takenpakket schrappen.

Maar met alleen een dynamisch designsysteem ben je er natuurlijk nog niet. Een goed proces, gedegen research, een herkenbare tone of voice en motion design dat aansluit op je merkwaarden zijn ook noodzakelijk voor een consistente branding. Maar daarover later meer…

Dit was het tweede deel in de artikelenreeks over digital first branding. Volgende keer gaat digitaal ontwerpbureau Resoluut dieper in op motion design. Wil je zien hoe Resoluut digital first branding zelf toepast? Ga dan naar www.resoluut.com

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.