'Omvang affiliate markt in Nederland bijna 100 miljoen euro'

De omvang van de markt van affiliate marketing wordt geschat op 97 miljoen euro in 2009.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de eerste editie van de Affiliate Marketing Monitor, een initiatief van de Taskforce Affiliate Marketing van branchevereniging . De jaarlijks terugkerende monitor - in samenwerking met Blauw Research - onderzoekt trends, uitdagingen en de omvang van de affiliate markt.

In het onderzoek werd aan meerdere affiliate netwerken gevraagd naar hun schatting van de omvang van de markt. De respondenten werd ook gevraagd naar hun schatting over de totale omzet van transacties die kan worden toegeschreven aan affiliate marketing en die kwam gemiddeld uit op 1,3 miljard euro. Bij een Thuiswinkel omzet van 6,4 miljard in 2009 komt dat neer op 20 pct.

Remko Nugteren, voorzitter van de Taskforce Affiliate Marketing: 'Tot op heden hoorde je over de omvang van de markt allerlei bedragen, variërend van 60 tot wel 200 miljoen euro. Nu zijn we in staat om een breed gedragen cijfer te communiceren dat op een degelijke manier tot stand is gekomen. Dat hoort bij de professionalisering van het vak en het toont aan dat we met een zeer substantieel deel van de online advertising markt bezig zijn, met een wezenlijke bijdrage aan de totstandkoming van online transacties.'

Uit de monitor blijkt ook dat de toekomstverwachtingen hooggespannen zijn, met name omdat eventuele weerstand bij adverteerders nu snel aan het verdwijnen is. Meer dan 50 pct van de ondervraagden verwacht voor 2010 een marktgroei van meer dan 20 pct. Nugteren: 'Affiliate marketing levert adverteerders geld op, het kennisniveau bij opdrachtgevers stijgt snel en het imago van affiliate marketing is snel aan het verbeteren. We zijn nog niet klaar, maar de Taskforce Affiliate Marketing timmert hard aan de weg om hieraan een bijdrage te leveren.'

Kijkend naar de branches waar affiliate marketing actief wordt ingezet valt op dat Travel (31%), Retail (26%) en Telecom (14%) de boventoon voeren. Een andere bevinding is dat ondervraagden aangeven dat het principe van de ‘Last Cookie Counts’ zijn langste tijd gehad heeft en dat men een nieuw model, gebaseerd op differentiatie naar waardetoevoeging, zou willen zien dat meer recht doet aan het complexe beslissingsproces bij consumenten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie