Onderschat nooit de invloed van kleur

Hoe structurele beïnvloeding de betekenis van een kleur bepaalt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De impact van een merkbeeld en zijn Gestalt-elementen wordt vaak nog onderschat, zeker van de impact van bepaalde onderdelen erin.

Een mooi voorbeeld is de kleurstelling. Heeft een merk zich jarenlang verbonden met een kleur; verwachten ze bij een kleurwijziging dat de klant dit ook direct oppakt. Zowel qua vindbaarheid als ook qua emotionele betekenis.

Maar zo werkt het toch niet...

Handig weekschema

Een kennis van me had thuis zo&;n handig weekschema-opgehangen. Je kent ze wel: je kunt er alle hobby&;s, schooltijden, zwemlessen, KDV-tijden en wat al niet meer netjes op kwijt.

Zo weet je precies waar je aan toe bent. Ongeveer natuurlijk, want het loopt toch altijd net anders... 

Hij had ‘at random’ de dagen een kleur gegeven en hoppa: het schema was klaar voor gebruik.  Nu zou alles goed verlopen. Toch?

 

 

Maar nee: zijn kinderen raakte totaal in verwarring.

Op dinsdagen dachten ze dat ze zwemles hadden, terwijl dit juist op donderdag was. Op woensdag spelen we bij oma, meenden ze. Maar dit was toch echt op vrijdag volgens het schema etc.

Hij dacht: het zal nog even wennen zijn voor ze. Maar het werd na verloop van tijd niet beter. 

Aap uit de mouw

De aap kwam uit de mouw tijdens een ouder-kindgesprek hadden op school.

De juffrouw vertelde wat ze zoal met de klas deed aan de hand van haar weekschema.

Met - u raadt het al - een andere kleurindeling...

Sinds die tijd volgen ze in het gezin netjes de kleurstelling van school. En ja, er is thuis iets minder chaos dan voorheen :-)

Twee conclusie kunnen we trekken:

  • Weet welke attributen (kleur, vorm, symbool, metafoor et cetera.) jij bezit en welke de concurrentie bezit;
  • Achterhaal de culturele betekenis van de attributen, waarmee je je merk laadt of wilt gaan laden.
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie