Premium

Daniël Sytsma (dentsu global): 'Er ligt een nieuw speelveld van nieuwe mogelijkheden klaar'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Daniël Sytsma van dentsu.

Daniël Sytsma

Deze week was Daniël Sytsma, Global Chief Design Officer dentsu, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Daniël over zijn week: 'Afgelopen jaar moest ik de inspiratie vooral digitaal zoeken. Net als iedereen vanachter het scherm de virtuele wereld in. Nu mag dat gelukkig weer fysiek en kunnen we de echte wereld in. Afgelopen jaar was op een gekke manier wel inspirerend: er kwam een vergrootglas te liggen op de grote problemen in de wereld, we werden getest op onze vindingrijkheid en door versnelde (oké gedwongen) adoptie van techniek ligt er een nieuw speelveld van nieuwe mogelijkheden klaar.

Als ik om me heen kijk merk ik dat ik altijd het meest geïnspireerd ben door projecten die zich tussen disciplines in afspelen. Op het snijvlak van innovatie en kunst, technologie en design, communicatie en cultuur. Mijn ‘picks’ voor deze week zijn zoals gevraagd random, en omdat we weer naar buiten mogen is het deels een uitagenda, aangevuld met projecten die je gewoon nog lekker vanuit je luie stoel kan ervaren.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. Sechs & Bach

'Vorige week was ik in de Zuiderkerk in Amsterdam bij een live performance van Boris Acket, Maarten Vos en Christopher Bauder. Sechs is een moderne interpretatie van de zesde cellosuite van Bach, uitgevoerd met een installatie waarbij 30 lasers een visueel snaarinstrument vormen. Een complexe compositie, gebaseerd op wiskundige uitgangspunten, net zoals de oude meester zelf bewust of onbewust zijn muziek maakte.'

Bekijk hier de trailer. De live performance is nog te zien tot en met morgen 3 juli!

Sechs & Bach, fotografie Anna Bogomolova & Nicky Pajkic
Sechs & Bach, fotografie Anna Bogomolova & Nicky Pajkic

2. MetaHuman - 'Science fiction is geen fiction meer'

'Er wordt hard gewerkt om onze interactie met technologie menselijker te maken. In dit geval wel heel letterlijk: MetaHuman van Unreal is een nieuwe engine waar levensechte ‘digital humans’ mee gemaakt kunnen worden. Dit voelt als een enorme sprong in het toegankelijk maken van dit soort technologie. Combineer dit met ontwikkelingen in voice en gezichtsherkenning en science fiction is geen fiction meer.'

MetaHuman Creator: Digital Humans Made Easy

'You create the narrative, I am MetaHuman'
'You create the narrative, I am MetaHuman'

3. NXT Museum - 'Ons eigen nieuwe mediakunstmuseum in Nederland'

'Ons eigen nieuwe mediakunstmuseum in Amsterdam. Een ambitieus en gedurfd initiatief dat grote namen als United Visual Artists en Marshmallow Laser Feast naar Nederland haalde, vlák voor de lockdown. Na 6 maanden sluiting mogen ze eindelijk weer open. Met een persoonlijk tintje want mijn vriendin werkte mee aan het werk van Thijs Biersteker: Econtinuum. Ze hebben samen een studio opgericht: Woven Studio. Daar gaan nog hele mooie dingen uitkomen.'

NXT Museum

Woven Studio, Weaving Together Science And Culture

Econtinuum
Econtinuum

4. 'We doen in ons vak soms iets te geheimzinnig over creativiteit, maar John Cleese niet'

'Niemand kan zo mooi en leuk over creativiteit praten en schrijven als John Cleese. We doen in ons vak soms iets te geheimzinnig over creativiteit, maar John Cleese niet. Deze legende heeft zo’n enorme hoeveelheid wijsheid over creativiteit verzameld en dat is te horen in de eenvoud waarmee hij over het onderwerp vertelt. Ik kwam er in deze podcast over design (ook een tip!) achter dat hij een nieuw boek over creativiteit heeft geschreven.'

Creativity: A Short and Cheerful Guide van John Cleese

John Cleese
John Cleese

5. 'In een periode van 9 jaar is er een serie werk gemaakt dat elk jaar weer beter werd'

'Als laatste ‘pick’ wil ik iets delen van mijn collega’s in Japan. We werken in een industrie waar merken om de haverklap van bureau wisselen en/of het merk volledig op de schop gaat. Dat maakt het werk vluchtig en disconnected. Dit project voor de East Japan Railway Company is het tegenovergestelde. In een periode van 9 jaar is er een serie werk gemaakt dat elk jaar weer beter werd. Met heel veel geduld en gevoel hebben ze dit merk een iconische rol gegeven in het hart van Japanners. Geen grote beloftes, geen grote kortingen, geen flauwe reclamegrapjes. Als beloning won dit project een “Collaborative Award” bij D&AD.'

Uiting voor de East Japan Railway Company
Uiting voor de East Japan Railway Company

Komende week is Yvonne van Yvonne Van Bokhoven, Executive Vice President Europe & APAC bij Lewis Global Communications, curator van #RPOTDFAW

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie