SEA: dit zijn de beste AdWords scripts

Met behulp van AdWords scripts is het mogelijk om omvattende en grondige analyses uit te voeren, complexe taken te automatiseren en ruwe data om te zetten naar waardevolle inzichten. Het maakt het werk van een SEA specialist een stuk makkelijker! Echter, wanneer je via Google zoekt naar AdWords scripts kom je veel varianten tegen met elk een specifieke functie die je kunnen helpen in je dagelijkse optimalisaties.

Dat maakt kiezen voor het beste script ingewikkeld. Maar met dank aan Daniel Gilberts van Brainlabs, de Developers van Google en een hoop uitzoekwerk is er een top 4 van must-have AdWords scripts opgesteld met een omschrijving hoe je deze succesvol kunt implementeren voor je accounts.

Heatmap script
Met het Heatmap Script is het mogelijk om onder andere het aantal klikken, vertoningen en conversies per dag én per uur inzichtelijk te maken. Zo kun je overzichtelijk zien wanneer de campagnes de meeste vertoningen, klikken en conversies hebben gegenereerd. Het script maakt het mogelijk om per metric en apparaat (mobiel, desktop en tablet) heatmaps te creëren. Gebruik de heatmapsom te achterhalen op welke dagen en tijden de apparaten goed converteren of wanneer mensen actief zoeken, maar niet klikken op advertenties. Omdat het zoekgedrag per account en branche kan veranderen, biedt het Heatmap Scriptwaardevolle inzichten.

Het script maakt ook een heatmap met voorgestelde bodaanpassingen op basis van de conversiepercentages. Gebruik deze waardevolle inzichten in je voordeel om de conversiepercentages te verhogen. Met weer een ander script, het 24/7 Bidding Script, kunnen vervolgens de voorgestelde bodaanpassingen per dag én per uur ingesteld worden (dynamische bodaanpassingen).

Houd er rekening mee dat seizoenen en/of feestdagen invloed hebben op de heatmap. Het is in het script mogelijk om datums uit te sluiten en een data range in te stellen. Is de data range te kort, dan is er niet voldoende data en is een heatmap niet representatief. Is de data range te lang, dan is de data verouderd. Elk account is weer anders, maar het advies is om minimaal zes weken in te stellen.






24/7 Bidding Script
Conversiepercentages van campagnes verschillen per dag en per uur. Met het 24/7 Bidding Script is het mogelijk om de bodaanpassingen per dag én per uur in te stellen. Zonder het script is dit niet mogelijk, omdat bodaanpassingen in AdWords per dag of per uur ingesteld kunnen worden, niet tegelijkertijd. Op basis van de bodaanpassingen van het Heatmap Script wordt er hoger geboden wanneer het conversiepercentage hoog is en lager wanneer het conversiepercentage laag is. Het script heeft als doel efficiënt met het budget om te gaan en het conversiepercentage te verhogen. Maak ook gebruik van de mogelijkheid om dynamische bodaanpassingen in te stellen voor desktop en mobiel met behulp van het Heatmap Script.



Negative Keyword Conflicts script
Om te voorkomen dat advertenties op irrelevante zoektermen worden vertoond is het mogelijk om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan campagnes, advertentiegroepen of uitsluitingslijsten. Het kan in dit geval voorkomen dat er zoekwoorden worden uitgesloten die onbedoeld zoekwoorden blokkeren waar je juist op gevonden wil worden. Dit soort zoekwoordconflicten mogen niet voorkomen, omdat de campagnes dan relevante vertoningen mislopen. Dit kun je verhelpen met het Negative Keyword Conflicts Script.

Het Negative Keyword Conflicts Script controleert of de zoekwoorden die in het account staan, geblokkeerd worden door uitsluitingszoekwoorden die op campagneniveau, advertentiegroepniveau of aan een uitsluitingslijst zijn toegevoegd. De AdWords Interface laat namelijk niet bij alle zoekwoordconflicten een melding zien. Als een zoekwoord bijvoorbeeld aan een lijst is toegevoegd, krijg je geen melding te zien. Wanneer het script zoekwoordconflicten heeft gevonden, worden de uitsluitingszoekwoorden en de geblokkeerde zoekwoorden opgeslagen in een spreadsheet. Daarnaast kun je ook zien in welke campagnes en advertentiegroepen de zoekwoorden staan en op welk niveau de uitsluitingszoekwoorden zijn uitgesloten. Het script maakt het tevens mogelijk om een mail te verzenden met de zoekwoordconflicten. Als er geen conflicten zijn, dan verzendt het script geen mail. Het script is ook beschikbaar voor MCC-accounts.

De laatste drie uitsluitingen worden door het script herkend als een conflict:
  • Een exact uitsluitingszoekwoord kan een breed zoekwoord niet blokkeren, omdat een breed zoekwoord kan matchen met meerdere zoektermen. Dit is dus geen zoekwoordconflict.
Bijvoorbeeld: [hbo opleidingen] kan het zoekwoord +hbo +opleidingen niet blokkeren, want +hbo +opleidingen kan matchen met bijvoorbeeld hbo opleidingen deeltijd.
  • Een exact uitsluitingszoekwoord zou een exact zoekwoord, dat identiek is, blokkeren.
  • Een zinsdeel uitsluitingszoekwoord zou een zinsdeel zoekwoord of een exact zoekwoord blokkeren.
  • Een breed uitsluitingszoekwoord zou alle exacte, zinsdeel of brede zoekwoorden blokkeren.


Duplicate Query checker
Het Duplicate Query CheckerScript stelt een Google spreadsheet document op met daarin de zoektermen die gedurende de laatste dertig dagen met meerdere zoekwoorden zijn gematcht. Om de data ‘zuiver’ te houden, beter inzicht te krijgen in de prestaties en de relevantie te verhogen, is het belangrijk om zoekwoorden onderling uit te sluiten en dubbele zoekwoorden te pauzeren. Met behulp van het script wordt het overzichtelijker en makkelijker om de zoekwoorden onderling uit te sluiten en dubbele zoekwoorden te pauzeren.



Geen ervaring met Javascript? Geen probleem! Kennis van Javascript is niet vereist om de AdWords scripts succesvol te implementeren. Het is een kwestie van kopiëren, plakken en de input velden aanpassen. Laat je niet afschrikken door scripts en automatisering, en ontdek de vele mogelijkheden van AdWords scripts. Experimenteer en haal het maximale uit je campagnes.
Advertentie