Twittershizzle; abject, elitair maar wel 'echt'

Het gebeurt nog steeds. Dat ik moet uitleggen op verjaardagen en partijtjes waarom ik Twitter. Als ik uitleg dat ik er vriendschappen mee onderhoud (en soms initieer), zakelijke relaties mee verdiep (en initieer), een nieuwe medewerker via Twitter geworven en gevonden heb, er kennis vandaan haal en het als archief gebruik; dan nog blijft er een groep die het niet snapt. Of wil snappen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gelukkig duiken er steeds meer voorbeelden op waaruit blijkt dat Twitter, naast 'n openbare sms-box, ook een medium is waarmee je mensen kunt mobiliseren. En dus kansen biedt voor marketeers. Alsmede bedreigingen. , een abject, elitair en alternatief Twitterfeest, is daar een perfect voorbeeld van.

Het begon allemaal als een reactie op de . Een van de zoveel verkiezingen/populariteitslijsten die binnen diverse Social Media opduiken. Die verkiezing bleek een publiciteitsstunt waar commerciële partijen als de MamaMia-musical en RayBan bij betrokken waren. Dat werd door een paar actieve Twitteraars niet getolereerd en het initiatief werd met de grond gelijk gemaakt.

Rant
Marketing die er te dik bovenop ligt, wordt door een (groeiende) groep niet gewaardeerd. Alle clichés van online communicatie (consument aan de macht, authenticiteit, geloofwaardigheid, etc) zijn op Twitter meer werkelijkheid dan waar dan ook. Zet je Twitter in voor marketingdoeleinden; doe het dan met fluwelen handschoenen en weet waar je aan begint. Voor de marketingmanager die 'ook even denkt dat Twitter in te zetten' voor een commerciële actie; sterkte. Hou je reply-box in de gaten want voordat je het weet ben je slachtoffer van ‘’.

Twittershizzle
Maar dat Twitter niet alleen een kanaal is waar je afgemaakt kunt worden maar ook een medium waarmee je iets positiefs kunt opbouwen, bleek toen er spontaan werd georganiseerd. Binnen een paar tweets stond er een nieuw event in de steigers. Alles en iedereen gemobiliseerd via Twitter, geen geforceerde sponsoring, geen subsidie. En hoewel het waarschijnlijk begon als een grapje, staat er nu een paar weken verder een super-evenement met honderden aanmeldingen en diverse muzikale, literaire en twijfelachtige acts.

Tot dinsdag!?
Een vol Stairway to Heaven, mooie optredens maar ook gewoon tijd voor bier en ‘in real life contact’; een event waar meerdere subgroepen in de Twittercommunity naar uitkijken. Ook deze ‘paarse broek’. Hoewel ik vooral uitkijk naar de voordracht van een van en het zien van mensen waarvan ik tot nu toe vooral ‘de avatar’ kende, is het voor een marketeer ook verplichte kost om te ervaren hoe dat nou werkt in de praktijk; dat ‘consumer activation via Social Media’. Lees wat minder boeken erover, ga wat minder naar workshops en congressen en zie het met eigen ogen. Het koude bier is mooi meegenomen. Twitteren is toegestaan en updates zijn te volgen via ?q=%23twittershizzle" title="">. En als het echt gezellig is, blijft de iPhone in je zak. Want Twitter is leuk maar we moeten ook weer niet overdrijven.

Aanmelden kan via: . Heb je een goede smoes om niet te komen, dan kun je het volgen via .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie