Waarom motion design je merk versterkt

Met een lichaamstaal die past bij je merkwaarden zet je net dat stapje extra

Resoluut

De aankomende maanden vertelt digitaal ontwerpbureau Resoluut je alles over digital first branding. Van strategie tot research en van motion design tot UX writing. Vandaag aan de beurt: Motion.

De meeste marketeers zijn het er wel over eens dat een duidelijke visuele stijl noodzakelijk is voor een sterk merk. Hetzelfde geldt voor een herkenbare brand voice. Motion design is wat dat betreft nog een ondergeschoven kindje. En dat is volkomen onterecht.

Zodra er iets beweegt, schiet je blik er meteen op af. Zo zit het menselijk brein nou eenmaal in elkaar. Dit heeft ongetwijfeld iets te maken met onze oerinstincten: waar beweging is, is ook potentieel gevaar. In de gaten houden dus. Dat instinct zijn we nooit kwijtgeraakt, ook al leven we inmiddels al lang in het digitale tijdperk.

Een simpel voorbeeld dat iedereen wel kent, is de knipperende cursor in een Word-bestand. Of een melding die inschuift als je een nieuwe e-mail krijgt. De schuddende bolletjes als je een verkeerde code intoetst op je iPhone. Probeer er maar eens niet naar te kijken. Motion design is een mooie manier om interactie te stimuleren. Het is een ideale tool om gebruikers iets te laten doen.

Merken zijn net mensen

Motion kun je dus gebruiken om de aandacht de trekken. Maar de manier waarop iets beweegt heeft een enorme impact. Net als hoe een merk eruitziet en klinkt, draagt motion bij aan de herkenbaarheid van een merk.

Die bewegingen moeten wel passen bij het merk. Rustig, of juist springerig. Flexibel, of toch meer rigide. Met een vleugje humor of altijd formeel. Het begint dus altijd met het vertalen van de merkwaarden naar regels voor motion. De lichaamstaal van het merk, zeg maar.

Motion design Poki by Resoluut

Overdaad schaadt

Heb je die lichaamstaal eenmaal ontwikkeld, dan kun je motion zo’n beetje overal voor inzetten. Het feit dat het overal kan, wil echter niet zeggen dat je het ook overal moet doen. Het juiste gebruik van motion is echt een kunst. Dosering en timing zijn hierbij essentieel. Net als de manier waarop het eruitziet trouwens.
 
Doe je het niet goed, dan heeft motion een averechts effect. Je app of site wordt er eerder onsamenhangend van. En onnodig gebruik van animatie kan bezoekers ook frustreren. Want als alles beweegt, waar moet je dan nog kijken?

Maak het mensen makkelijk

Wat je wil, is mensen sturen. Mits goed ingezet leent motion zich bij uitstek voor het uitleggen van ingewikkelde taken. Het opzetten van een thuisnetwerk bijvoorbeeld. Dat is niet iets wat de meeste mensen elke dag doen. Google snapt dat ook. Daarom heeft het bedrijf naast de hardware van Google Home een app gelanceerd.

Motion design Google Home by John Hughes

De app loodst je door middel van fijne animaties door het installatieproces. In vloeiende, bijna vrolijke bewegingen laten de illustraties zien uit wat er allemaal mogelijk is. En dankzij de geometrische vormen en primaire kleuren herken je het merk meteen. Deze app maakt het noodzakelijk kwaad van de installatie een stuk duidelijker, en misschien zelfs wel een tikje leuker.

Digital first branding done right

Ook Netflix weet wel raad met motion design. De streamingdienst heeft bij het ontwikkelen van de brand identity goed in het achterhoofd gehouden hoe deze naar alle media vertaald kan worden. Hierbij heeft het merk digital als uitgangspunt genomen. Niet zo gek natuurlijk, aangezien het gaat om een digitale dienst.

Motion design The Stack by Gretel

Het resultaat is een mooi systeem dat liefkozend ‘The Stack’ wordt genoemd. The Stack wordt consequent gebruikt, wat motion design dus een brand element maakt. En wat echt knap is: dezelfde opbouw zie je terug bij offline middelen waar motion natuurlijk niet mogelijk is. Toch zie je ook bij abri's van Netflix meteen de overeenkomst met de digitale stijl. Een knap staaltje digital first branding dus.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van motion design, maar je kunt er natuurlijk veel meer mee. Feedback opvragen bijvoorbeeld, of laten zien hoe je door een app navigeert. Je kunt motion zelfs gebruiken om wachttijden korter te laten lijken. Stuk voor stuk nuttige toepassingen die de gebruikservaring een stuk fijner maken. Maar het mooiste is dat motion design je merk tot leven brengt. Letterlijk. 

Dit was het derde deel in de artikelenreeks over digital first branding. Volgende keer gaat digitaal ontwerpbureau Resoluut dieper in op brand voice. Wil je zien hoe Resoluut digital first branding zelf toepast? Ga dan naar www.resoluut.com

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.