Premium

Zo maak je prijswinnende animatiefilms

Internationaal bekende producenten vertellen hoe zij te werk gaan en hoe jij als klant kunt bijdragen.

  • Design
  • 4 December 2017
  • Claartje Vogel

Foto: kerstcommercial van Migros, door Passion Pictures.

Voor opdrachtgevers heeft het werk van regisseurs, animators en illustratoren iets magisch. Met hun 'craft' zorgen zij dat hetgeen de klant in zijn hoofd heeft, daadwerkelijk op het scherm of billboard verschijnt. De makers van prijswinnende productiebedrijven Illusion (Bangkok), Jelly (Londen) en Passion Pictures (Londen) waren donderdag tijdens HowWow in Amsterdam om te vertellen hoe dat in z’n werk gaat.

Onderzoek, onderzoek, onderzoek
Post Rattanas vertelt enthousiast over zijn werk bij Illusion in Bangkok. Op het scherm laat hij bekroonde campagnes zien, waarvan Heaven & Hell (Samsonite, 2011) de meeste awards won. Dertig creatieven werkten vijf weken aan de illustratie.

(klik om te vergroten)

Bij zo’n illustratie komt meer werk kijken dan een leek zou denken. De makers deden onderzoek naar materialen, lichtinval, de visie van bureau JWT en het gedachtegoed van merk Samsonite. Nadat een bodybuilder iedere pose had uitgevoerd en ze de voorlopige schetsen afgestemd hadden met de klant, begon het beeldhouwen. Niet met steen of klei, maar op de pc.

Uren en mankracht
‘Het lijkt simpel, maar er zitten heel veel uren en mankracht in’, vertelt hij. ‘Dat realiseren klanten zich vaak niet.’

De lichtinval, de schaduw, de compositie: overal is over nagedacht. Rattanas laat een project voor HBO zien (hieronder). Ter ere van de hitserie Game of Thrones maakte Illusion een sneeuwbeeld dat volledig bestaat uit de bekende ‘White Walkers’ uit de serie.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Details maken het verschil
De figuren zijn enorm gedetailleerd. De zwaarden zijn met het blote oog nauwelijks zichtbaar, maar als je ze uitvergroot zijn het echte kunstwerkjes. Is dat nodig? ‘Juist die details maken het verschil’, zegt Rattanas. ‘Alles moet kloppen. Dat is ook waarom klanten bij ons komen.’

Het sculptuur voor Samsonite maakte Illusion gratis. Een flinke investering, maar het was het waard: het productiebedrijf won er vele awards mee.

Prijswinnend werk tegen bodemprijzen?
‘We krijgen nu opdrachten van bedrijven uit de hele wereld. Dat is fantastisch, want zo kunnen we steeds nieuwe stijlen uitproberen.’ De grootste uitdaging is uitleggen hoeveel tijd en geld het kost om prijswinnend werk te maken. ‘Iedereen wil awards, soms tegen bodemprijzen. Wij hebben geluk: dat soort slecht betaalde opdrachten hoeven we niet meer aan te nemen.’

Sprekers Chris Page en George Coffey (animatiestudio Jelly) hebben met dezelfde uitdagingen te maken als de CGI-artiesten van Illusion: weinig tijd, weinig budget. Page: ‘Wij doen workshops met klanten om ze te laten zien wat er komt kijken bij het productieproces. Zo begrijpen ze beter wat wij van ze nodig hebben.’

Tijd, geld en/of portfolio
‘Of wij een opdracht wel of niet aannemen, hangt af van drie factoren’, vertelt hij. ‘Tijd, geld en portfolio. Als het ons iets oplevert op twee van de drie punten, dan doen we het.’

De Rapunzel-animatie voor Specsavers (hieronder) was een project waarvoor Jelly eigenlijk te weinig tijd had. Een project dat normaal acht weken duurt, moest in vier weken af. Page en Coffey leggen uit dat je zo'n project alleen voor elkaar krijgt als je klant (het merk of het reclamebureau) zich ook voor inzet.

Animeren in sneltreinvaart
Page: ‘De klant wilde een traditionele animatie. Normaal duurt dat heel lang, want je moet iedere scène apart tekenen. Om het proces te versnellen, combineerden we het met computeranimatie.’

Daarnaast maakte Jelly een heel gedetailleerd storyboard. ‘Zo kon de klant precies zien hoe het eruit zou zien’, zegt Coffey. ‘Specsavers moest binnen een dag akkoord geven en kon zich naderhand niet bedenken. Achteraf nog besluiten dat de jurk blauw moest zijn, zou te veel tijd kosten.’

Hoe de animatie precies tot stand kwam, zie je in onderstaande 'making of'

Vrijheid, flexibiliteit en vertrouwen
‘We konden het doen, omdat de klant heel goed meewerkte. Het is essentieel om veel en snel feedback te krijgen tijdens het proces. Specsavers gaf ons veel vrijheid, flexibiliteit en vertrouwen. Bovendien waren ze aanwezig voor feedback op het moment dat wij het nodig hadden.’

Dave Walker (Passion Pictures) is de laatste spreker van de avond. Hij vertelt over onderstaande video voor de game League of Legends. Passion Pictures was in totaal 14 weken bezig met dit project. Het is een combinatie van 2D- en 3D-animatie. Op het drukste moment werkten 40 animators tegelijkertijd aan de video.

Voor een goede animatie is tijd, moeite en goede communicatie nodig. Dit geldt zowel voor de makers, als de opdrachtgever. Deze prijswinnende makers lieten zien dat het harde werk het waard is: de resultaten zijn indrukwekkend.

 

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie