6 vragen aan Computable’s hoofdredactie over online en print

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De hoofdredactie van Computable heeft een geschreven. Over een onderwerp waar elke uitgever momenteel wakker van ligt.

Ze schrijven: ‘Traditionele media hebben geen keuze. Om te overleven in barre tijden is er voor kranten, tijdschriften en omroepen maar één devies: maak de overstap naar internet.’

Alex Beishuizen en Johannes van Bentum vinden dat ze het 40-jarige ict-vakblad veranderd hebben in het eerste traditionele weekblad dat volledig door een internetredactie wordt gemaakt.

Hun bevindingen schreven ze op in ‘een handzaam en praktisch boek’: ‘Zo bieden we journalisten, uitgevers en directies een uitweg uit het sterfhuis van de media’, schrijven ze.

Pretentieus. Dus even contact gezocht met Johannes van Bentum (een voormalig collega van me bij Elsevier, foto beneden) over de uitgave.

1. Wat is er in de afgelopen twee jaar dan precies gebeurd bij Computable?

Johannes van Bentum: ‘De redactie is omgevormd van een klassieke vakbladredactie die wekelijks een magazine maakt, naar een volledig online werkende redactie. Het weekblad en de zes jaargidsen zijn tegenwoordig een bijproduct van de website. Het blad is een wekelijkse 'best of' van de site.

’Bovendien is er meer ruimte voor inbreng van de doelgroep - ict-managers en ambitieuze ict'ers. Wij hebben 850 experts aan Computable gebonden die voor ons bloggen, opiniebijdragen schrijven en met één druk op de knop geraadpleegd kunnen worden over actuele ontwikkelingen.

‘Toen onlangs softwareleverancier Oracle de hardwarefabrikant Sun Microsystems overnam, hadden wij niet alleen dit nieuws direct op de site, maar binnen een uur ook een analyse van de gevolgen van die overname voor de Nederlandse markt. Geen enkele andere ict-titel heeft daar diezelfde week over bericht.’

2.Wat kunnen andere uitgevers hiervan leren?

‘Dat het onverstandig is een scheiding aan te brengen tussen print en online. Je maakt dubbele kosten doordat je twee ploegen mensen twee verschillende producten laat maken. Lezers vinden het niet meer dan logisch dat zij alles wat zij in het blad lezen al eerder op de site hadden kunnen lezen. Wij hebben bij Computable welgeteld één vraag gehad van een lezer die vroeg of het klopte dat hij een artikel al op de site had gezien.’

3.Wat betekende de omslag voor de inkomsten?

‘Het weekblad en de jaargidsen zijn door deze nieuwe manier van werken goedkoper te produceren. Dat betekent een hoger rendement op print. De kosten komen daar te liggen waar de toekomst ligt: bij online. Organisatorisch is het een verademing: teksten komen pas in het blad als zij online staan - dat betekent dat er nooit meer een redacteur is die zijn deadline niet haalt.’

4.Hoe maak je van een printredactie een internetredactie?

‘Dat gaat niet in één keer. De cultuur binnen de redactie moet 180 graden om. Journalisten moeten hun primeurs niet langer opsparen voor print, maar direct publiceren op het web. Nieuws behoort in deze tijd niet op papier te worden afgedrukt.

‘Duiding, analyses en commentaren uit de doelgroep op dat nieuws wèl. En traditionele printjournalisten vinden 1x een deadline in de week al lastig genoeg. Zij moeten erg wennen aan een medium dat permanent deadline heeft. Die journalisten hebben even tijd nodig om te wennen. Bij Computable zijn wij erin geslaagd iedereen die omslag te laten maken.’

5.Wat was het lastigste aan de hele operatie?

‘Het lastigst is oude journalistieke tradities om te buigen. Een blad maken via een website is een kwestie van strak plannen. Journalisten zien het maken van een blad meer als een natuurverschijnsel. Je zou de precieze uitkomst van je werk nooit helemaal kunnen voorspellen. Daar hebben wij mee afgerekend.

’Het helpt dat het CMS een database is waarin veel informatie over de content al bekend is. Door enkele velden voor het plannen van printproducten toe te voegen, kunnen wij het CMS nu gebruiken als plansysteem voor print. Op dit moment programmeren onze tech-jongens aan een automatische export van tekst naar onze (externe) vormgevers. Het samenstellen van het blad (voorheen het werk van 1 parttime redacteur) is daarmee vrijwel volledig geautomatiseerd.’

6.Wanneer ligt het boek in de winkel?

‘Het boek komt niet in de winkel. Het is te bestellen via de . Begin juni presenteren wij het boek bij Boekhandel H. de Vries in Haarlem. Tijdens die avond zal het boek in de winkel te koop zijn, daarna niet meer.

’Wij krijgen overigens van veel mensen de vraag waarom het boek niet digitaal beschikbaar is. Onze boodschap is gericht op de traditionele journalist, traditionele hoofdredacteur, traditionele uitgever etc. Die bereik je niet via iets hips en moderns als een e-reader.

’Bovendien hebben wij ons spaargeld in het boek gestoken. Dus hebben wij voor een helder, eenduidig verdienmodel gekozen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie