7 verbluffende voorbeelden die laten zien dat Virtual Reality volwassen wordt

Enzo's Monthly Motion #3: Virtual Reality.

Enzo Greco, Interactive Motion Designer bij Born05, gaat maandelijks in op de toegevoegde waarde van bewegend beeld in reclame. Deze keer haakt hij in op Mark Zuckerberg en zijn wens 1 miljard VR sets te slijten. Sinds de introductie vjif jaar geleden heeft zijn Oculus Rift flinke stappen gezet en het niveautje Minecraft ligt gelukkig achter ons. Wat is er nú al mogelijk met VR? Zeven voorbeelden die Mark zijn droom een stapje dichterbij brengen.
 
 
1. Mixed Reality
Zweedse Lotto gaat 5d.


 
Bij Mixed Reality, de ultieme trap van Virtual Reality worden alle zintuigen geprikkeld. Deze campagne van de Zweedse Lotto maakt gebruik van alle trucjes uit het boek. Een aantal gelukszoekers ondergaat het euforische gevoel van enkele hoogvliegers op de bucketlist: een wingsuit jump, een alpine afdaling of een face-to-face momentje met een gigantische olifant.

De makers zelf noemen het een 5D-experience. Naast je gezichtsvermogen en gehoor worden ook tast- en reukzin en evenwicht op de proef gesteld. Dichter bij the real thing kun je niet komen. Dankzij de échte reacties van de deelnemers en de indrukwekkende stellages die de ervaring ondersteunen, krijg je ook als kijker iets mee van de vrijkomende adrenaline. Zo hoopt de loterij je het laatste zetje te geven om jouw geluk te beproeven. 
 
 

2. Ford Mustang als controller
Castrol Oil gooide het over een andere boeg: ‘geblindeerd’ met een VR-bril racen in een 435PK auto. 
 


 
Grafisch vallen we hier terug tot misschien onder het niveau van de eerste Playstation. Daar staat tegenover dat geen enkele andere ‘controller' zoveel adrenaline genereert als dit racemonster. Met real time tracking heb jij volledige controle over de experience. Voor de techies is er nog meer background info te vinden over het proces. 
 
 

3. Enkeltje Ierland voor Georgiërs
Dat Mixed Reality niet alleen is weggelegd voor insiders bewijst deze guerrilla campagne uit Georgië.

Toevallige passanten worden verleid tot een reisje Ierland op een wel érg overtuigende wijze. De VR-bril heeft hier meer de functie van afleidingsmiddel dan als hoofdattractie. Toch is het een substantieel onderdeel van de experience. De verhaallijn zorgt voor de juiste sfeer en passende apotheose. Zonder goede voorzet geen inkoppertje.
 
 
4. Mainstream Reality
VR redt levens

 

Wie niet voor tenminste een paar maandsalarissen aan VR-gadgets in huis heeft liggen, is beperkt wat betreft de techniek. Dat dit niet ten koste hoeft te gaan van de kwaliteit van de ervaring, bewijst Unit9 met het Lifesaver-project. Voor de derde keer op rij leveren zij in samenwerking met de Britse Reanimatie Raad een interactieve campagne die jongeren traint in reanimatie en hartmassage. 
 
Gelukkig levert Google de nieuwste Cardbox VR-bril inclusief hoofdband. Wel zo handig bij het reanimeren. De gekozen techniek maakt dit project laagdrempelig, dat wil zeggen: gemakkelijk te gebruiken door basisscholen of betrokken ouders.

Binnen onze landsgrenzen wordt eveneens aan VR-techniek gedacht als het gaat om ons kroost. WeMakeVR leert scholieren veilig de oversteek naar school te maken met een VR-cursus fietsen.
 

5. Frietje VR
McDonalds Zweden omzeilt alle technische hordes door de iconische Happy Meal Box om te toveren tot een heuse VR-bril.

 

Een paar minuten knutselen levert al snel een uurtje vermaak op. En naast een skigame is er in Amerika ook al een racegame beschikbaar.
 
 
6. Actual Reality

We Wait

 

Mooi die VR-technologie, maar uiteindelijk zal de grote meerderheid terugvallen op een laptop of smartphone (zonder hulpstukken) om een VR-ervaring te ondergaan. Dit vraagt extra inbeeldingsvermogen en empathie van de gebruiker. Aardman Animations (bekend van Wallace and Gromit) begeeft zich op dit terrein met ‘We Wait’, een VR experience over Syrische vluchtelingen. 
 
Het verhaal is gebaseerd op de ervaringen van echte bootvluchtelingen. De abstracte stijl is geen minpunt. Het creëert nét wat meer afstand tot een werkelijkheide die anders misschien wel te heftig bij de strot grijpt. 
 
 

7. Maak dat je wegkomt
Waar je met de 360-videoplayer van YouTube en Facebook passief mee mag kijken, biedt webbrowser Chrome een plug-in voor interactie.

 

De blockbuster ‘Dunkirk’ gebruikt de feature voor een first person experience als Engelse soldaat op het Belgische strand. 
 
Het sterkste element is niet zozeer de game interface, maar de kerngedachte: net als 77 jaar geleden kun je niet oversteken zonder de hulp van een (onbekende) soldaat. Probeer het zelf. Maak dat je wegkomt.
 
 
Let the games begin
Met 100.000 verkochte Samsung Gears in Nederland ontstaat er langzaam maar zeker een draagvlak voor rijke experiences. Hopelijk volgt de Gear het pad van de actioncam en evolueert het tot huis-, tuin- en keukenproduct. Voorlopig is het een product voor early adopters en gamers. Mogelijkheden liggen er voor de registratie van concerten en events als het WK Voetbal en de Olympische Spelen. Met je VR-bril op je hoofd kun je daar straks 'echt' bij zijn. En wat te denken van sneak peaks van je volgende vakantiebestemming, je nieuwe auto of aanstaande huis? Genoeg markten om te veroveren...
 

Nieuwsgierig geworden en wil je zelf aan de slag (voor een nieuwe campagne)? Ga dan eind oktober naar VR Days Europe in Amsterdam en spreek met creatives, developers of klanten die het al aandurfden.

Volgende maand volgt er een nieuwe Monthly Motion op Adformatie. Voor de motion minded readers volgt er komende week alweer een nieuwe Monday Motion op born05.com.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie