9.500 commercials ingezet in 2002

In 2002 zijn ruim 9.500 verschillende commercials ingezet in de reclameblokken op de Nederlandse televisie. Ruim 90 procent hiervan is nieuw. De commercials zijn gemiddeld circa 100 keer uitgezonden. Aldus enkele conclusies in het Televisierapport 2003 dat vorige week door Spot is gepubliceerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toonaangevende merken zonden in 2002 gedurende bijna 30 weken ruim 3.000 grp’s uit (een grp is 1 procent kijkdichtheid). Per uitzendweek worden gemiddeld 114 grp’s uitgezonden, wat een verdubbeling is in vergelijking met tien jaar geleden.
Het kijken naar televisiereclame is meegegroeid met het aanbod. In 1992 wordt gemiddeld 6 minuten per dag naar de commercials gekeken, in 2002 is dit 13 minuten. Het aandeel van reclamekijken in de totale kijktijd ligt de laatste jaren op een stabiel niveau van 7 procent.
Het aantal adverteerders en merken is de afgelopen jaren toegenomen: in 2002 hebben meer dan 900 adverteerders voor meer dan 1.400 merken op televisie geadverteerd. De 20 procent grootste merken nemen een steeds groter deel van de televisiereclame voor hun rekening. In 2002 zijn deze merken verantwoordelijk voor 72 procent van de reclamedruk.
In de afgelopen jaren is het aantal televisietoestellen per huishouden verder toegenomen. In 2002 zijn meer dan 1.100.000 toestellen verkocht. In bijna de helft van de Nederlandse huishoudens zijn meerdere toestellen te vinden. Een derde van de verkochte toestellen is een breedbeeldtelevisie. Toch staat in nog slechts een van de vijf huishoudens een breedbeeldtelevisie.
In 2002 zijn bijna een miljoen dvd-spelers verkocht. Daarmee beschikt 30 procent van de huishoudens over een dvd-speler. In 2003 neemt de penetratie verder toe. Ondanks dit succes blijft de videorecorder van groot belang: in 2002 is de penetratie tot meer dan 80 procent gestegen. Het bezit van teletekst stabiliseert op een niveau van 90 procent.
De buitenantenne is nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. De decoder zien we vooralsnog in niet meer dan 3 procent van de huishoudens. De penetratie van de schotel ligt in 2002 op 7 procent. De opkomst van adsl maakt het mogelijk om via internet naar televisie te kijken. In 2002 zegt 4 procent van de huishoudens wel eens gebruik te maken van deze mogelijkheid.
De penetratie van mobiele telefoons is verder toegenomen tot ca. 75 procent, bijna 50 procent verstuurt wel eens een sms-je. Het gebruik van mobiele telefonie voor interactie met televisieprogramma’s heeft in 2002-2003 een grote vlucht genomen en het wordt meer en meer ingezet als promotie instrument voor adverteerders.
De zogenaamde twin spot strategie, dit zijn twee spots voor een merk binnen een blok, wordt ook steeds meer ingezet. In de afgelopen vijf jaar is dit verschijnsel verdubbeld van 10 procent van de campagnes in 1997 tot bijna 20 procent van de campagnes in 2002.

Het is voor de eerste maal dat Spot een televisierapport publiceert. In het verleden bracht de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de Nos jaarlijks een rapport uit over het bezit en gebruik van audiovisuele apparatuur. In 2000 is dit rapport voor het laatst verschenen. Omdat het Nos-rapport nuttig en informatief was, heeft Spot besloten met ingang van 2003 een nieuwe rapportage uit te brengen. Verschil is dat deze nieuwe rapportage zich specifiek richt op televisie en daarbij het onderwerp reclame verder uitdiept. Het rapport zal jaarlijks verschijnen. Spot staat voor de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie