Albert Heijn krijgt Kletsmajoor

Albert Heijn heeft de twijfelachtige eer De Kletsmajoor Award te hebben gewonnen vanwege een product dat het overigens eerder na kritiek uit de schappen haalde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De prijs is onderdeel van de campagne ‘Kletsplaatjes’ waarmee de Consumentenbond volgens eigen zeggen ‘een einde wil maken aan producten met misleidende namen, onterechte beweringen op verpakkingen en andere &;flauwe&; marketingtrucs van fabrikanten’. Ruim achttienduizend mensen brachten hun stem uit. Meer dan de helft van de fabrikanten die was genomineerd heeft het product aangepast of van de markt gehaald.

Albert Heijn werd uitgeroepen tot grootste &;kletsmajoor&; vanwege zijn minimale gehalte avocado in zijn guacamoledip. Die bevatte slechts 0,7 procent avocadopoeder. De supermarktketenzich in een eerder stadium al door erop te wijzen dat het om een dip ging, niet echt om guacemole. Healthy People is tweede geworden omdat zijn sap met blauwe bosbessen en frambozen voor een goed deel uit druivensap bestaat. Rivella werd  derde vanwege de toevoeging van synthetische zoetstof, terwijl het via de verpakking wees op de natuurlijke ingerediënten in zijn product.

Consumentenbond-directeur Bart Combée zegt dat zijn organisatie in gesprek met het ministerie van Volksgezondheid over verbetering van de regels en de handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie