Albert Heijn wil ook bijdrage van merkfabrikanten

Nadat onlangs Laurus de merkfabrikanten opgeroepen heeft een deel van de kosten van de ombouw naar nieuwe Konmar-winkels voor hun rekening te nemen, vraagt Albert Heijn dat nu ook van zijn leveranciers. De retailer heeft de merkfabrikanten uitgenodigd voor een gesprek op het hoofdkantoor en ze gevraagd hogere kortingen te geven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat werd afgelopen week bekend in de wandelgangen van het Europese ECR-congres in Glasgow, waar 3.000 representanten van retailers en fabrikanten bijeen kwamen om een betere samenwerking te bespreken. Bij de Nederlandse vertegenwoordiging was sprake van enige verontwaardiging dat Albert Heijn de koers van Laurus volgt en op het podium spreekt over betere samenwerking met fabrikanten en ze achter de schermen onder druk zet om kortingen te geven op de leveringen. Commercieel directeur Tom Heidman van AH laat in een reactie weten dat de fabrikanten het niet goed begrepen hebben. ‘We hadden in eerste instantie meer tijd uitgetrokken voor een ingrijpende verbouwing van onze winkels, maar dat gaan we nu versneld doorvoeren. Dat betekent dat winkels helemaal omgegooid worden en alle categorieën kritisch onder de loep worden genomen. Onze assortimenten zijn vaak veel te breed en met twintig merken wasmiddelen doe je de consument geen plezier meer. We leggen de pijn niet alleen bij de leveranciers, maar halen ook huismerken of Euroshopper-artikelen weg. In sommige categorieën gaan we ook uitbreiden. Als we het zoutjesschap met een meter uitbreiden, dan mag je toch ook van de leverancier verwachten dat hij daar een bijdrage aan levert? Er is dan minder out of stock. Dat verhaal vertellen we nu.’

Jan Hofstra, voorzitter van de Stichting het Merkartikel, zegt dat deze praktijken er nog steeds gewoon bij horen. ‘SuperUnie heeft ons ook weer gevraagd om een korting van een procent om de kosten van de invoering van de euro te dekken. Retailers vragen het voortdurend, het is zaak om nee te zeggen als je er niets voor terug krijgt. Voor wat hoort wat, is ons principe. Anders gaan we allemaal failliet.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie