Alle grote tech CEO's geloven in een toekomst met AR-glasses

Alles Augmented #37: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality, met deze keer: contactlenzen en sociale platformen met AR.

1. De CEO’s van Facebook, Apple en Snapchat delen hun geloof in AR-glasses

Elk jaar post Mark Zuckerberg een soort nieuwjaarsgroet met een challenge die hij zichzelf voor dat jaar oplegt. Dit jaar deelt hij zijn visie voor de lange termijn, waaronder die rondom AR. 'While I expect phones to still be our primary devices through most of this decade, at some point in the 2020s, we will get breakthrough augmented reality glasses that will redefine our relationship with technology.'

Volgens de geweldige podcast The AR Show bedragen de investeringen van Facebook in R&D zo’n 14 miljard dollar per jaar, voor de aankoop van Oculus was dit 4 miljard. Het is niet duidelijk hoeveel hier specifiek naar AR gaat, maar toch.

Vorige week liet Evan Spiegel (CEO Snapchat) ook van zich horen op een conferentie in München: 'I do think wearables, we hope it will be Spectacles. We do think that there’s a lot of potential to overlay computing on the world around you and break the confines of the very small smartphone experience.'

En praktisch dezelfde dag was Tim Cook van Apple op een congres in Ierland en zei daar het volgende: 'I’m excited about AR. It’s the next big thing, and it will pervade our entire lives. I think it’s something that doesn’t isolate people. We can use it to enhance our discussion, not substitute it for human connection, which I’ve always deeply worried about in some of the other technologies.'

Advertentie
advertisement

2. De contactlenzen met AR van Mojo geven je superkrachten

Mojo is, met 108 miljoen aan funding, een contactlens aan het ontwikkelen die mensen via AR ‘super-vision’ gaat geven. Op slechts 0,5 mm van de lens hebben ze 70.000 pixels gepropt voor virtuele content die je dan ziet als je de lenzen in doet. Zo hebben ze ontwikkeld dat een brandweerman via de lens kan zien waar andere brandweermannen zijn en andere data ziet zoals de hoeveelheid van zijn zuurstoftank. Of kunnen ze het zicht verbeteren van mensen die slecht zien. De lenzen komen pas over 2 à 3 jaar op de markt en zijn nog niet demo-waardig maar de pers heeft een proof of concept in een VR-bril uitgeprobeerd. De Mojo contactlenzen passen goed bij de trend dat technologie zoals wearables en AR-glasses steeds dichter op of zelfs in je lichaam zitten. Lees het hele achtergrondartikel op Fast Company.

Mojo Vision

3. Twee nieuwe sociale platformen, Mark en Octi, maken gebruik van AR

Mark is een app, nu nog in beta, waarmee je street art en graffiti kan maken en bekijken in AR gekoppeld aan een locatie. De app debuteert tijdens de Women’ s March in LA waar kunst te zien zal zijn van 5 vrouwelijke kunstenaars.

De andere app heet Octi en laat een sociaal profiel van iemand die tegenover je staat in AR zien. Je richt de camera op een persoon en als je vrienden van elkaar bent staat er allemaal virtuele content zoals favoriete Spotify tracks, Youtube video’s en Insta-foto’s rond diegene. Social media zoals we het kennen, maar dan met een sociaal aspect (in real life). Wel tof.

Octi

4. Display Land Studio is een editor om van je 3D-scans AR-games te maken

Ik schreef al eerder over Display Land, een app waarmee je een omgeving in 3D kan vastleggen en delen. Zij lanceren nu ook hun eigen webbased editor waarmee je zelf AR en VR games en ervaring kan bouwen zonder te hoeven programmeren. Je kan hier je foto, video, 3D-content en natuurlijk je eigen 3D-scans voor gebruiken. De games kan je koppelen aan een locatie, die bijvoorbeeld gescand is, en kan je met meerdere mensen tegelijkertijd spelen. Inschrijven voor de beta is nu mogelijk. 

Display Land Studio

5. Snapchat maakt een AR-speurtocht naar alledaagse spullen

Snapchat toont haar machine vision power met een nieuwe Snappable game waar je op zoek moet gaan naar alledaagse spullen. Richt je camera op een bureaustoel of auto en de game herkent het object, zijn grootte en positie en plaatst er een grappig gezichtje op. Heb je ze allemaal dan unlock je een speciale lens. Maar het is vooral tof om te zien hoe goed deze technologie inmiddels werkt.

snapchat scavenger hunt

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie