'Apple en Facebook dachten na over betaald, reclamevrij abonnement'

Gesprekken over zo'n abonnement werden gevoerd tussen 2016 en 2018, zonder resultaat. Dat schrijft een zakenkrant.

Apple en Facebook hebben tussen 2016 en 2018 gesprekken gevoerd over de ontwikkeling van een betaald Facebook-abonnement zonder advertenties. De gesprekken zijn op niets uitgelopen, mogelijk omdat Apple en Facebook het niet eens werden over de verdeling van de inkomsten. Dat schrijft de zakenkrant The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. 

Advertentie
advertisement

Meer samenwerking

Naar verluidt zijn Apple en Facebook in 2016 aan tafel gaan zitten om te bekijken hoe de twee techreuzen meer samen konden werken. Eén van de opties was het ontwikkelen van een Facebook-advertenties waar gebruikers voor zouden betalen - hoeveel is niet duidelijk. Het betaalde abonnement zou reclamevrij worden, waar de reguliere versie gratis en met reclames zou blijven. 

Commissies

Dat het betaalde abonnement in samenwerking met Apple nooit is uitgebracht, komt volgens The Wall Street Journal mogelijk doordat de partijen het niet eens konden worden over de financiële vergoedingen uit het abonnement. Apple wilde naar verluidt dertig procent commissie uit onder meer de verkoop van gepromote berichten op Facebook. Facebook was het daar niet mee eens omdat het dergelijke gesponsorde berichten rekent tot advertenties en die vrij wilde stellen van commissies. Dat leidde tot onvrede bij Apple. Uiteindelijk zijn de gesprekken over een commerciële samenwerking in 2018 beëindigd. 

Tegenover elkaar

Enkele jaren later introduceerde Apple maatregelen die gebruikers beschermen tegen tracking door appontwikkelaars, vaak ook adverteerders. iPhone- en iPad-gebruikers kunnen sinds begin 2021 aangeven dat zij niet gevolgd willen worden door appontwikkelaars, waardoor de ontwikkelaars minder relevante reclames kunnen tonen in hun apps en minder inkomsten generen. Onderzoek wijst uit dat het overgrote merendeel van de iPhone- en iPad-gebruikers de antitrackingfunctie geactiveerd heeft. Facebook was en is één van de meest uitgesproken bedrijven die tegen de antitrackingfunctie is. 

Volgens onderzoek van een onafhankelijke partij hoort Facebook bij de adverteerders die veel miljarden misloopt sinds Apple's introductie van de antitrackingfunctie. Ook Snapchat, Twitter en YouTube lopen veel inkomsten mis. In november 2021 was het totaalbedrag voor de vier bedrijven al bijna tien miljard dollar, aldus het onderzoek.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie