Bier, chips en voetbal. Hoe scoor je als supermarkt bij ‘Jonge Digitalen’?

Folder speelt nog steeds een belangrijke rol, naast display advertising en e-mail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 6 juni speelt de Spaanse kampioen Barcelona in Berlijn de Champions League-finale tegen zijn Italiaanse opponent Juventus. Voor supermarkten het signaal om te stunten met bier en chips. Dan is het goed om te weten welk effect media hebben op de aankoopbeslissing van consumenten. 

‘Jonge Digitalen’ zijn gemiddeld tussen de 20 en 30 jaar. Ze doen een opleiding, werken parttime of zijn werkzoekend. Ze hebben nog geen fulltime baan en daardoor een beneden modaal tot modaal inkomen. Ze reizen meestal met het openbaar vervoer en wonen in de grotere studentensteden zoals Groningen, Delft, Leiden en Nijmegen. In alle gevallen zijn het zogenaamde digital natives en hebben ze altijd en overal toegang tot internet. Facebook, Snapchat, Tinder of Meerkat; het gaat ze gemakkelijk af. 

‘Jonge Digitalen’ kiezen voor winkel en folder
In de onderstaande diagram zie je hoe vaak een medium voorkomt in het proces naar een aankoopbeslissing. De aloude folder scoort goed (48%) en een bezoek aan de winkel (56%) het best. Display advertising staat met 26% op een goede derde plek. Opvallend zijn de lage scores van de (vaste) telefoon (3%) en radio (5%). De matige score van telefonische verkoop is een trend die zich al jaren geleden heeft ingezet. Dit middel is voor de groep ‘Jonge Digitalen’ nu toch echt passé. Dat radio zo laag scoort bij deze groep kan te maken hebben met de opkomst van platformen zoals Deezer en Spotify. 

Zijn jongeren wel zo digitaal?
Is de naam ‘Jonge Digitalen’ dan wel passend als de folder en winkel zo goed scoren? Ja. Want als we deze groep naast de andere Mosaic groepen zetten, zien we dat deze groep bovengemiddeld vaak voor mobiel en social media kiest.

De groep Stedelijke Balanceerders (huurwoning, niet-Westerse achtergrond, niet kapitaalkrachtig) geeft aan relatief het meest (7%) zijn mobiel te gebruiken als oriëntatiebron in het proces richting een aankoop. Maar dit is in Nederland een relatief kleine groep. In absolute aantallen zien we dat Jonge Digitalen (35.000) zich meer laten beinvloeden door mobiele reclame dan Stedelijke Balanceerders (20.000). “Jonge Digitalen” blijven dus hun naam recht aan doen.  

De kracht van de winkel
Ons advies aan de supermarkten van Nederland bij de benadering van ‘Jonge Digitalen’: zorg voor een online campagne naast de folder. Dit geldt natuurlijk voor alle andere marketeers die zich op ‘Jonge Digitalen’ richten. Want alle bovenstaande media hebben naar gelang hun score een bijdrage gehad in de totale mediaconsumptie voorafgaand aan een aankoop. Het is een bekend gegeven dat meerdere middelen bijdragen aan de uiteindelijke conversie en daarom is het goed om te weten dat de folder nog steeds een belangrijke rol speelt naast online media als display  advertising en e-mail.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie