Coke en Pepsi in de slag op het web

Anders dan verwacht blijken producenten van fast-moving consumer goods niet vastgebakken aan de traditionele media. Giganten als Coca-Cola en Pepsi-Cola storten zich op internet door gezamenlijke marketingcampagnes met nieuwe-mediabedrijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Coca-Cola en Pepsi-Cola beperken zich niet tot wat bannertjes op een portal de twee frisdrankgiganten hebben veelomvattende marketing- en distributiedeals gesloten met respectievelijk America Online en Yahoo! Pepsi en Yahoo! Hebben de website PepsiStuff.com opgezet. Waar Amerikaanse consumenten de punten die onder de doppen van 1,5 miljard kleine flesjes zijn verstopt kunnen omruilen voor digitale muziek, videospelletjes en kleding. Op de etikketten van de 1,5 miljard Pepsi flesjes staat "Pepsistuff.com, Powered by Yahoo!" en het Yahoo!-logo komt terug om de displays die in winkels zijn neergezet. Op het Yahoo!-netwerk wordt de actie ondersteund met een bannercampagne. Yahoo! en Pepsi overwegen om de gezamenlijke marketingcampagne wereldwijd te gaan ontplooien.

Topmensen van beide bedrijven zijn zeer te spreken over de gezamenlijke campagne. Yahoo! biedt Pepsi bereik en expertise op het web, terwijl Pepsi een ‘fun brand’ is, dat goed ligt bij jongeren. Pepsi zorgt er bovendien voor dat het internetbedrijf offline herkenbaar aanwezig is in winkels.

doet het goed. De website trok in de eerste twee maanden na de start al 2 miljoen bezoekers. Het bedrijf kan via de website goed volgen hoe de actie aanslaat,. Het aantal bezoekers kan direct worden gemeten en Pepsi weet tevens hoeveel flessendoppen het terug kan verwachten. Vroeger wist men dat bij een dergelijke actie pas als de postzakken met doppen werden afgeleverd.

Pepsi’s grote concurrent Coca-Cola is voor zijn eerste interactieve campagne in zee gegaan met AOL het grootste nieuwe mediamerk. AOL zal via alle diensten Coca-Cola promoten. Coca-Cola zal in ruil hiervoor zorgen voor offline distributie en ondersteuning van de AOL-diensten in winkels. De tandem Coca-Cola/AOL laat weinig los over de resultaten van de gezamenlijke marketingactiviteiten.

Het zijn niet allen de grote multinationale merken die partnerschappen aangaan met nieuwe-mediabedrijven. In de VS volgen nationale merken nu de het voorbeeld van de merken met wereldwijde bekendheid.

< SIZE=1>Bron: AdageGlobal, november 2000<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie