Dé augmented reality trends voor 2020

Alles Augmented #36: Bas Gezelle blikt alvast even vooruit op het komende jaar (en daarna).

1. Een terug - en vooruitblik door de AR industrie: wat gaat 2020 brengen

Het einde van het jaar nadert en dan is het traditiegetrouw altijd lijstjes-tijd. Ik ben wat dieper gedoken in de voorspellingen voor 2020 rondom AR/spatial computing. Het ijzersterke platform AR Insider heeft een rapport met een terug-en vooruitblik uitgebracht, maar publiceert de komende weken ook highlights daaruit. Zij geven aan dat de verwachtingen rondom de adoptie van AR naar boven moet worden bijgesteld en dat ook AR in de enterprise in 2020 nog niet massaal omarmd gaat worden. Met advertising wordt op dit moment nog het meest verdiend (453 miljoen in 2018) en de Apple AR glasses komen waarschijnlijk pas in 2022.

Ook Next Reality geeft samen met de industrie een terug- en vooruitblik. Er wordt vooral veel gesproken over de gelanceerde devices in 2019 en de ontwikkeling daarvan in 2020, terwijl ik denk dat de potentie op korte termijn juist ligt bij AR op de sociale platformen en op het web. Tot slot nog een lijstje met 9 immersive technology trends. Vooral het eerste punt diminishing reality in combinatie met de laatste punt rondom privacy en XR zijn denk ik enorm belangrijk de komende jaren binnen de verdere ontwikkeling van spatial computing.

AR Insider

2. Veel kerstgroeten werden gecreëerd met en in AR

Het bureau MediaMonks maakte met 8th Wall een web-AR kerstgroet die je hier kan bekijken. Voor elke digitale kerstboom die een klant plant, planten zij een echte. Ik blijf het tof vinden om te zien hoe realistisch volumetric capture is en dat ook nog eens via de browser. Studio05 maakte in een winkelcentrum in Amstelveen een AR experience waar je allerlei kerstfiguren kon bedienen in AR door gebruik te maken van de Microsoft Kinect. Van je creatie kon je een foto maken en digitaal versturen als kerstkaart. Google liet je “Santa search” Googlen en dan kreeg je een 3D Santa via je browser te zien waarmee je ook een AR-kaart kan maken. Zelfs met occlusion als je een ARCore telefoon hebt.

Shoppers beleven kerstervaring middels AR

3. Varjo lanceert Workspace waarmee je 3D en 2D interfaces combineert voor een creatieve workflow

De Varjo XR1 is een mixed reality bril die bekend staat om zijn hoge resolutie en video pass-through technology. Er wordt dan virtuele content geplaatst in een real-time digitale video van de echte wereld. Het is dan volledig digitaal i.p.v AR waar virtuele content geprojecteerd wordt op de echte wereld. Zij hebben Varjo Workspace gelanceerd waarmee ze werken in mixed reality makkelijker maken door 3D en 2D interfaces te integreren. Dan hoef je niet te switchen tussen programma’s wat de creativiteit ten goede komt. Zo bekijk je een 3D object in je ruimte en staat de 2D editor van Unity ernaast. Erg slim want ik ben er van overtuigd dat veel interfaces in 2D gewoon beter werken

Varjo Workspace

4. Visuele search om AR-toepassingen te unlocken zoals het uitproberen van een nieuwe haarkleur

Steeds meer AR-toepassingen maken gebruik van machine vision waardoor ze bepaalde afbeeldingen herkennen en specifieke features kunnen open. Scan is de visuele search van Snapchat en gebruikt de camera om bepaalde content te herkennen. De launching partners zijn Coca Cola en McDonalds en door hun logo te scannen unlock je allerlei Lenses. Google heeft zijn eigen Google Lens en is een samenwerking aangegaan met L'Oréal. Als je haarverf producten van Garnier scant dan kan je die kleur haar virtueel uitproberen.

Garnier AR

5. Augmented Reality via o.a. Light Anchors gaat een grote rol spelen in ons smart home

AR wordt veel toegepast als hulpmiddel om context aan een bepaalde situatie te geven. Een oplossing is bijvoorbeeld om de status van apparaten in ons huis te kunnen zien. Bijvoorbeeld hoeveel procent de batterij van de rookmelder nog heeft, of de sensor nog werkt en hoeveel dagen je hem al gebruikt. Dat soort informatie zit nu veel in apps, maar met Light Anchors kunnen we die informatie nu in AR tonen door een statuslampje te scannen. Ze gebruiken dus een lampje als marker en als verzender van data. Echt superslim. En nu Apple, Google, Zigbee en Amazon ook dezelfde standaarden gaan gebruiken zodat we apparaten aan elkaar kunnen knopen staat niets ons smart home nog in de weg

LightAnchors: Spatially-Anchored Augmented Reality Interfaces

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie