De val van de e-consultancies

Samen met de dotcoms zijn ook de internetadviesbureaus diep gevallen. Koersdalingen van bijna 100% zijn geen uitzondering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De beurskoersen van de jongste generatie adviesbureaus, gespecialiseerd in ‘e-consulting’, zijn vorig jaar totaal ineengestort. Bureaus als Luminant, iXL, marchFIRST, Razorfish, Scient, Viant en Sapient hebben koersdalingen van meer dan 70% om de oren gekregen. MarchFIRST bijvoorbeeld was een jaar geleden nog 13 miljard dollar waard, nu nog maar 200 miljoen. Oorzaken genoeg van de dip: onterechte ‘overexpansie’, verkwisting, slecht management, gebrek aan focus, te veel hype. Sommige bureaus waren nooit meer dan veredelde webdesigners en hadden geen competenties in huis om echte adviesdiensten te leveren. En te veel bureaus waren te afhankelijk van opdrachten van internetbedrijven. Na het uiteenspatten van de dotcomluchtbel, droogde die bron op. Erger: doordat de dreigingen van internetspelers zijn afgenomen voelen de traditionele bricks & mortar-ondernemingen zich minder gepusht om e-business te maken. Ze geven minder uit aan webstrategieconsulting en doen meer zelf. En het is nu geen enkel probleem is om er de specialisten voor aan te trekken – alleen al de e-consultancies hebben de afgelopen maanden duizenden mensen moeten ontslaan.

the< SIZE=1>Bron: Economist, 9-12-2000<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie