Een gigantisch AR-spektakel voor 80.000 Dallas Cowboys-fans

Alles Augmented #31: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. De 5G Fan Experience van de Dallas Cowboys is een indrukwekkend AR spektakel

De American-footballclub Dallas Cowboys heeft samen met AT&T en Samsung een extreem grote AR-experience neergezet in hun stadion.Daarvoor werd een digitale kopie gemaakt van het AT&T Stadium om de AR via 5G razendsnel en naadloos aan te laten sluiten op de omgeving.

Zo’n 80.000 American-footballfans (met Samsung-devices) zagen 24 meter hoge spelers tijdens het spel statistieken delen, elkaar bodychecks geven en robots ontwijken. Ik weet niet hoeveel mensen er een 5G Samsung-device hebben, dus het bereik zal niet al te groot zijn geweest, maar het zag er echt fantastisch uit. Lees meer over de case en de technologie die ingezet is.

Advertentie
advertisement
AT&T x Samsung, 5G Fan Experience

2. Het platform 8th Wall brengt via volumetric video hologrammen naar het web

8th Wall (WebAR platform) innoveert verder door beschikbaar te komen als distributiekanaal in de AR prototype app Torch en ze hebben hun platform ook geschikt gemaakt voor volumetric video. 3D video’s gemaakt in de Microsoft Mixed Reality Capture Studios kan je zo op het web in AR bekijken. Superrealistische highres video’s als holograms. Probeer het zelf hier uit. En over volumetric video gesproken, in Variety staat een interessant artikel over hoe de Intel Studios met hun 100 8K camera’s de toekomst van entertainment zijn.

Microsoft's Mixed Reality Capture Studios Integrated with 8th Wall

3. Sony lanceert location based AR experience van de Ghostbusters in Tokyo

Sony lanceert vanwege het 35-jarige jubileum van the Ghostbusters een location based AR experience in Tokyo. Met een Sony AR-headset (een nieuw prototype) op je hoofd onderga je een Ghostbusters Rookie Training. Als een team ga je in een speciaal park een uur lang op geestenjacht. Het is nog onbekend wat voor soort headset het is en of er andere devices als props zijn zoals in onderstaande video, maar het ziet er nu al uit als veel fun.

GHOSTBUSTERS ROOKIE TRAINING-

4. De makers van Pokémon Go mappen niet alleen de wereld, maar ook jouw leven

De AR-apps van Niantic zoals Pokémon Go en Harry Potter Wizards Unite dagen je uit om naar buiten te gaan en te gamen. Uit dit artikel van Kotaku blijkt de spelers zo’n 23 miljard km bij elkaar hebben gelopen en dat de app jouw locatie wel zo’n 13 keer per minuut opslaat. Kotaku heeft 10 spelers gevraagd om op basis van GDPR wetgeving hun opgeslagen data op te vragen bij Niantic. Uit die gegevens bleek dat Niantic ook data opslaat als de spelers de app niet gebruiken. Zo kon een hele dag van een persoon worden uitgetekend. Lees het interessante artikel op Kotaku.

Niantic heeft van de week ook een crowdsource programma genaamd Wayfarer gelanceerd. Waarbij interessante ingame locaties kunnen worden toegevoegd en vervolgens gekeurd worden door de community. Want het is vaak voorgekomen dat bijvoorbeeld een privé-locatie een Pokégym was en dat willen ze zo tegengaan.

Pokemon Go

5. Disney promoot de film Maleficent: mistress of evil met een AR make-up tutorial

Ik schreef al eerder over de nieuwe YouTube-feature waarmee je make-up tutorials direct zelf in AR kan uitproberen en nu heeft Disney deze ingezet om deel 2 van de film Maleficent te promoten. De bekende make-up YouTuber Promise Phan laat je zien hoe je zelf de make-up van de Maleficent kan creëren en via AR kan je het nadoen en krijg je haar kroon ook op. Bekijk onderstaande video op je mobiel en probeer zelf.

Disney's Maleficent: Mistress of Evil / Makeup Tutorial

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gazelle. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie