Evolution Bureau over denken als een startup

De laatste jaren is Boulder, een klein stadje aan de voet van de Rocky Mountains in Colorado, uitgegroeid tot een van de belangrijkste reclame en technologie startup hubs in Verenigde Staten. In deze column breng ik de leukste van deze startups voor het voetlicht, ter inspiratie van de collega’s in Nederland.

Helaas hebben we geen rechten meer op deze afbeelding
Adformatie

Vandaag ontmoet ik Steve Babcock, die recentelijk het pluche van Executive Creative Director bij CP+B heeft ingeruild om een nieuw digitaal bureau te beginnen in Boulder: . Steve verontschuldigt zich als ik het nieuwe kantoor binnenloop: "Niet alle muren zijn geverfd, en we hebben maar één toilet dat ook nog eens de enige waterbron is in het gebouw. Wij noemen het Ghetto fabulous". Heel stereotiep startup. Maar laten we eerlijk zijn. Er is eigenlijk helemaal niets startup aan EVB. Het is een gevestigd Omnicom-bureau, opgericht in 2000 in San Francisco, met meer dan honderd werknemers op het hoofdkantoor. Boulder is simpelweg het eerste satelliet-kantoor. Toch is er meer aan de hand. Want de EVB is filosofie is al jaren om te denken als een startup. En er zijn een paar dingen die we van ze kunnen leren.

1. Een startup is een mentaliteit, geen fase
EVB oprichter Daniel Stein heeft vanaf dag één de  gecultiveerd. Hij is van mening dat bedrijfscultuur niets te maken heeft met de leeftijd van een organisatie, het is een mindset. Hedendaagse markten zijn continu aan verandering onderhevig en bedrijven moeten beweeglijk zijn en continu innoveren. Zodra je zelfingenomen wordt, is dat het begin van het einde. Steve: "Voor ons betekent denken als een startup dat we oplossingen verzinnen terwijl we bezig zijn, ons gevoel volgen, risico nemen. Iedereen in de organisatie moet daar OK mee zijn. Je hebt daar een bepaald niveau van zelfvertrouwen voor nodig".

2. Startup cultuur draait om passie
EVB koos ervoor een kantoor te openen in Boulder, niet in New York of een andere voor de hand liggende plaats. Waarom? Omdat de authenticiteit van de startup cultuur in Boulder de perfecte tegenhanger is van San Francisco. Steve: "In een wereld waar Facebook een film is, zijn entrepreneurs de nieuwe rock stars. Zuckerberg is op één lijn met Beyoncé. San Francisco is voor startups geworden wat Los Angeles is voor film. In LA wil iedereen acteur zijn, in San Francisco wil iedereen de laatste hotte startup zijn. En niet omdat ze hun passie volgen, de verandering die ze willen zijn in de wereld. Boulder is anders. De startup cultuur is minder gefabriceerd. We wilden die energie in het bedrijf brengen en toegang krijgen tot Boulder&;s unieke vijver van digitaal talent".

3. Vertaal startup cultuur naar je klanten
Zoals een echte startup betaamt, excelleert EVB in projecten waarbij de innovatie moet worden gevonden in de beperkingen. Recentelijk kregen ze bekendheid vanwege hun campagne voor retailer JCPenney. Het werd de op één na meest besproken campagne op sociale media gedurende de Super Bowl, na officiële sponsor Budweiser. De beperking: JCPenney had niks te maken met de Super Bowl, en had ook geen commercial tijdens het evenement. Steve: "De Super Bowl is een periode waarin veel mensen supergevoelig zijn voor media. De campagne van vorig jaar opende iedereens ogen voor real-time marketing. Dus dit jaar zetten merken en bureaus grote commandocentra op, wanhopig zoekend naar hun Oreo moment. Wij benaderden het anders. De Olympische Spelen begonnen kort na de Super Bowl en we besloten de aandacht te vestigen op JCPenney&;s "GO USA" wanten door tijdens de Super Bowl tweets met taalfouten te sturen. Immers, met handschoenen aan tweet je niet zo goed. Andere merken reageerden gelijk, vroegen zich af of iemand bij JCPenney dronken was, of dat we gehackt waren. Onze 2 tweets hebben meer gedaan dan een TV commercial ooit had kunnen doen. En al die andere merken in hun commandocentra hebben ons geholpen om dit te bereiken." 

Kortom, in een wereld die continu in beta is, werken oude benaderingen niet meer. Alle bedrijven, groot en klein, nieuw en oud, moeten flexibel zijn en continu innoveren om relevant te blijven. Ze moeten denken als een startup. 

 

Advertentie