Forrester: Social web ontwikkelt zich in 5 duidelijke tijdperken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag verscheen er uit de hoge hoed van Forrester weer een . Dit keer was de enorme groei van consumentdeelname aan Social networks, en de groeiende rol van merken daarbinnen, voldoende reden voor een uitgebreid onderzoek. De resultaten zijn enkel beschikbaar voor klanten van Forrester, doch ze hebben de samenvatting voor iedereen beschikbaar gesteld. Bij deze mijn visie en omschrijving van de beschikbare samenvatting. Ik moet toegeven, voor mij is het erg herkenbaar…en voor jullie?

De uitgangspositie is dat nieuwe technologie verandering teweeg brengt in de consumentadoptie van het web, en merken zullen volgen. Er zijn daarbinnen 5 golven, of tijdperken te herkennen:

  1. Het tijdperk van sociale relaties: Dit is het tijdperk waar we ons momenteel in bevinden in Europa, en dat dus al volledig de volwassenheidsfase heeft bereikt. Het tijdperk van sociale relaties staat voor het connecten en delen online. Juist…dat wat iedereen momenteel al doet.
  2. Het tijdperk van sociale functionaliteit: Sociale netwerken worden als operating systems. Het beste is dit te zien aan het verschijnen van applicaties en widgets in Social networks. Social media wordt functioneel. Dit verschijnsel zien we in rap tempo ontwikkelen momenteel.
  3. Het tijdperk van sociale kolonialisatie: Deze fase wordt gekenmerkt door de mogelijkheid elke ervaring Social te maken, middels onder andere de werking van shared ID’s tussen websites. Voor velen is dit nog een beetje een ver van het bed show, maar in de US begint dit al serieuze vormen aan te nemen.
  4. Het tijdperk van sociale context: Wellicht dat dit een beetje te vergelijken is met de term Web3.0. Content op het internet krijgt in dit tijdperk echte betekenis en contextuele inhoud. Internetsites kunnen voortaan deze context lezen, in plaats van enkel platte informatie op te pakken.
  5. Het tijdperk van sociale commercie: In dit tijperk moet co-creatie en social advertising hoogtij gaan vieren. Het tijdperk van de Sociale commercie staat voor een periode waarin communities het werkelijke uiterlijk van nieuwe producten gaan bepalen.

Forrester benadrukt logischerwijs dat de fases niet los van elkaar staan en dus in elkaar over lopen. Om dit duidelijk weer te geven is de onderstaande illustratie uitgewerkt. Het is duidelijk te zien dat we ons nu in een overgang tussen Sociale relaties en Sociale functionaliteit bevinden. Dit komt schrikbarend veel overeen met de werkelijkheid waarin we zien dat we het simpele connecten aan het aanvullen zijn met functionaliteiten als apps en widgets. Mijn voorspelling is dat ook dit onderzoek van Forrester (na de eerdere technographics) weer leidend zullen zijn in de internetwereld de komende jaren.

Dit artikel is oorsponkelijk afkomstig van:

Advertentie
advertisement
Advertentie