In 2021 verschijnt er een nieuwe SEO-ranking factor op het toneel

Wat houdt de nieuwe Google page experience SEO ranking factor in en hoe zorg je dat je hiervan profiteert?

Door Rinko de Jong, oprichter van en directeur bij Seotech

In 2021 komt er een gloednieuwe SEO-ranking factor op het toneel, namelijk Google’s page experience. Google gaat de page experience - ofwel gebruikservaring - in het core ranking algoritme opnemen. Hierbij gaat de zoekmachine kijken naar een verzameling van gegevens genaamd de ‘’Core Web Vitals’’ als onderdeel van de gebruikservaring. Als aanvulling hierop zal Google de huidige page experience signalen afwegen om te bekijken hoe goed een website daadwerkelijk is. Hiermee wordt SEO weer een klein beetje ingewikkelder en zonder technische kennis en/of een development team, kun je dus niet optimaal profiteren van deze update. Laten we eens kijken wat de laatste update inhoudt.

Advertentie
advertisement

Wat is Google Page Experience?

Om te begrijpen hoe belangrijk deze nieuwe SEO ranking factor is, moeten we eerst begrijpen wat page experience betekent. Voor een gedetailleerde beschrijving van de meesters bij Google zelf kun je op deze link klikken met alle page experience informatie. Wij geven je hier een korte maar gedetailleerde beschrijving.

De Google page experience data zijn kortweg gericht op het bepalen van de gebruikservaring van een webpagina en nemen bijvoorbeeld de volgende onderdelen in overweging:

  • De laadtijd van een pagina
  • Is de pagina responsive (geschikt voor mobiel)
  • Heeft de pagina een beveiligde verbinding (SSL)
  • Zijn er pagina overlappende advertenties aanwezig
  • Verspringt de content naarmate de pagina geladen wordt

Deze factoren zijn overigens niet nieuw, en voor veel webmasters en search engine optimizers al onderdeel van de SEO-werkzaamheden. De page experience bestaat uit reeds bestaande SEO ranking factoren zoals:

  • Page speed update
  • Responsive update
  • Beveiligde verbinding / SSL ranking factor
  • De interstitial-webpagina penalty
  • De Google veilig browsen penalty

Al deze factoren zijn gericht op snelheid en gebruiksvriendelijkheid maar deze vallen ook onder de eerder genoemde Core Web Vitals.

Wat zijn Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn gebruikersgerichte statistieken die een score geven op verschillende aspecten van je pagina. Deze omvatten interactiviteit, samen met de stabiliteit van inhoud terwijl deze wordt geladen. Core Web Vitals vallen onder de onderstaande statistieken:

  • Largest Contentful Paint (LCP):  LCP meet de laadprestaties. Om een ​​goede gebruikerservaring te bieden, moet LCP plaatsvinden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen. Het is een volledige meting van hoe lang het duurt voordat de hoofdinhoud van een pagina is gedownload en klaar is voor interactie. De metingen omvatten de grootste afbeelding of blok van de context in het zicht van de gebruiker, samen met video's, posterafbeeldingen, achtergrondafbeeldingen en tekstelementen op blokniveau, zoals alineatags. Alles wat buiten het scherm valt, telt niet mee.
  • First Input Delay (FID): FID meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met de website. Als ze bijvoorbeeld op een knop klikken, op een link klikken of een aangepast JavaScript-besturingselement gebruiken. FID houdt rekening met de tijd dat de browser daadwerkelijk op de interactie kan reageren. Het idee is dat voor een goede gebruikservaring pagina's een FID van minder dan 100 milliseconden moeten hebben.
  • Cumulative Layout Shift (CLS):  CLS is er om visuele stabiliteit te meten. Voor een goede gebruikservaring moeten pagina's een CLS van minder dan 0,1 hebben. Dit is een nieuwe statistiek die in feite kijkt of de pagina stabiel is wanneer deze wordt geladen, enkele voorbeelden hiervan zijn: bewegen de afbeeldingen, knoppen of inhoud over de pagina terwijl deze wordt geladen, of blijft deze gefixeerd? Kortom, de lay-out van de pagina verschuift, wat resulteert in een slechte gebruikerservaring. Bekend voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Nu.nl, je komt op de site en terwijl er een advertentie geladen wordt klik je op een artikel. Doordat de advertentie ook net wordt ingeladen verspringt de content en heb je per ongeluk op een ander artikel geklikt. 

De page experience ranking -factoren zijn dus een combinatie van al deze onderdelen. De page experience zelf is geen ranking factor, maar alle onderdelen die hieronder vallen hebben allemaal hun eigen waarde in het algoritme.

Wijziging AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages) - bedoeld om de gebruikersvriendelijkheid van websites te verbetere - krijgt ook een aantal wijzigingen. Bij het zoeken op mobiele telefoons zijn statistieken m.b.t. page experience een SEO-rangschikkingsfactor voor een positie in Google Nieuws. Om normaal gesproken in Google Nieuws te scoren, moet je website aan de AMP eisen voldoen.

Hoewel Google AMP nog steeds ondersteunt en zal blijven linken naar websites met AMP wanneer deze beschikbaar zijn, zal zodra het nieuwe systeem wordt uitgerold en geïmplementeerd, AMP niet langer een vereiste zijn voor Google Nieuws posities. Google verwijdert nu de vereiste, dus in plaats daarvan moet je dergelijke posities nu op andere manieren verdienen. Als je momenteel AMP gebruikt, hoef je daar niet mee te stoppen. AMP is nog steeds een zeer krachtige technologie, en het helpt zeker om je webpagina’s sneller te laten laden, het is alleen niet langer een verplichting om in aanmerking te komen voor een nieuwsartikel-vermelding.

Er is dus geen reden tot paniek. Veel factoren zijn al onderdeel van de SEO werkzaamheden van bedrijven en er is nog voldoende tijd om hiermee aan de slag te gaan. Google erkend zelf ook dat de huidige situatie omtrent het coronavirus ertoe kan leiden dat mensen er nu even geen tijd voor hebben. Daarom heeft Google aangekondigd dat de nieuwe en aankomende page experience update pas in 2021 zal plaatsvinden en dat we allemaal zes maanden van te voren een aankondiging krijgen voordat de uitrol begint.

What’s next?

Het gezegde "content is king" geldt nog steeds. Google heeft duidelijk gemaakt dat kwalitatief sterke inhoud met waardevolle informatie nog steeds hoog scoort in Google zoeken, ondanks een slechte pagina-ervaring: 'Hoewel alle componenten van de gebruikservaring belangrijk zijn, zullen we pagina's met de beste informatie blijven rangschikken, zelfs als sommige aspecten van gebruikservaring onvoldoende zijn. Een goede gebruikservaring gaat niet boven het hebben van geweldige, relevante inhoud. Als er echter meerdere pagina's zijn met vergelijkbare inhoud, wordt pagina-ervaring veel belangrijker voor de zichtbaarheid in Google Zoeken,' aldus Google.

Hoeveel impact deze nieuwe update zal hebben, zullen we snel genoeg ontdekken. Google heeft een nieuw gebruikservaring signaal gecreëerd door een objectgeoriënteerde benadering te gebruiken. Hoeveel invloed dit gaat hebben en hoe serieus we deze update moeten nemen zal t.z.t. door site-eigenaren, ontwikkelaars en search engine optimizers ontdekt gaan worden. Gelet op de waarde van hoge posities in Google en een gebruiksvriendelijke website zal naar verwachting het overgrote deel van de webmasters hierop inspelen.

Over de auteur:

Rinko de Jong is oprichter van en directeur bij Seotech en gespecialiseerd in het optimaal positioneren van websites in het organische zoekgedeelte van Google. Met een team van SEO specialisten werken wij aan het bouwen van linkprofielen en het verbeteren van domein autoriteit d.m.v. content creatie, website optimalisatie en linkbuilding.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie