Hackers komen met perfecte reactie op absurde spilzucht van Tsjechische overheid

Wat, 16 miljoen voor snelwegvignetten?!! Activisten worden gek en doen het gratis via een hackathon

Beeld uit de instructievideo van de webshop gemaakt door de hackers

Op een ochtend werd Tomáš Vondráček, ceo en oprichter van het digitale bedrijf WMC /Gray in Tsjechië, wakker met het nieuws dat de regering zonder een pitchproces een contract van 16 miljoen euro had toegekend aan een een bedrijf om een website te maken voor snelwegvignetten. Hij kon het niet aanhoren en besloot in actie te komen.

De ondernemer plaatste een oproep op zijn LinkedIn-profiel, verzamelde een groot aantal technische, knappe koppen om zich heen en organiseerde een hackathon om te laten zien hoe het ook kon. Gratis.

Ik ken een vriend

We wilden bewijzen hoe absurd het is om een contract voor miljoenen te gunnen voor wat een paar capabele mensen in een weekend kunnen doen’, aldus Vondráček. De openbare hackathon, genaamd #ZNAMKAMARADA (vertaling "Ik ken een vriend"), was geboren.

In slechts een weekend, van vrijdag 24 tot zondag 26 januari 2020, ontwikkelden bijna honderd ‘hackathon’-programmeurs een online shop Fair Vignette voor de elektronische snelwegvignetten. Het systeem werkt, en met enkele beveiligingsaanpassingen en modificaties zou het volgens de organisatoren operationeel zijn.  

Rekening van niks

De winkel wordt overgedragen aan het ministerie van Transport. Als we een factuur moeten sturen , staat er een nul op', laat Vondráček weten. De Tsjechische overheid weet nog niet of ze het nieuwe systeem gaat invoeren. Er zouden juridische complicaties kunnen optreden als de online shop later toch niet goed blijkt te werken. Volgens een aantal deskundigen zou dit geen probleem moeten zijn. 

De minister van Transport, Vladimír Kremlík, die de omstreden aanbesteding had uitgeschreven is inmiddels opgestapt.

Advertentie
advertisement
Een intructievideo van de webshop voor de vignetten

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie