Premium

Hoe Patta sneakerbots te lijf gaat

Een gecrashte website tijdens je allergrootste launch. Het overkwam Patta. Wat kunnen we hiervan leren?

Screenshot van de website van Patta.

Als je als sneakerwinkel hot bent, beschikt over een eigen kledinglijn en een global streetwear brand én samen met Nike exclusieve modellen op de markt brengt is één ding rampzalig: een gecrashte website tijdens je allergrootste launch. Het overkwam het Amsterdamse Patta. De oorzaak? Investeren in (achteraf) verkeerde oplossingen en te weinig IT-ervaring. Lessen uit de praktijk.

Advertentie
advertisement

Danny Haryono, head of operations bij Patta, was er heilig van overtuigd. Magento, het open source e-commerceplatform van Adobe, was dé oplossing voor de webwinkel van Patta. Toen Patta in 2016 toe was aan een vernieuwing van het gekozen platform was het dan ook een formaliteit om door te gaan met Magento 2. 'We hadden last van sneakerbots, robots die de consument aftroeven door automatisch in 0,2 seconden een bestelling te plaatsen en betalen', vertelt Haryono over een van de belangrijkste aanleidingen voor de upgrade.

'Het nieuwe platform zou de traffic van alle bots beter aan kunnen, zodat onze site niet plat zou gaan. Bots komen namelijk in heel groten getale – je kunt het vergelijken met een DDoS-aanval.'

Om helemaal up-to-date te zijn investeerde Patta tegelijkertijd in een nieuw ERP-systeem en een nieuwe website. Maar tijdens de launch van een Patta-Nike Air-sneaker in oktober 2018 ging het weer mis. Haryono: 'Het was een nachtmerrie. De server klapte eruit en onze reputatie was echt in gevaar. Er waren veel teleurgestelde Patta-fans die hun onvrede uitten op sociale media. Dat was heel heavy voor ons.'

Op advies van Nike schakelde Patta digital agency Ronin in. Dit Amsterdamse bureau rolde met succes shopping- en e-commerce-platformen uit voor onder meer Tele2, Heineken en Adidas.

Tandwielen

Wat was de grote uitdaging van Ronin? 'Crashes tijdens heat-launches voorkomen en de site verbeteren op het gebied van klantvriendelijkheid en techniek', zegt managing director Keith Kornson van Ronin. 'We zijn begonnen met het scannen van de Patta-site en zagen dat bepaalde zaken niet oké waren.' Omdat in februari 2019 een nieuwe launch gepland stond, werd vanaf begin 2019 gewerkt aan verbetering van het opensourceplatform. Toby Mok, creative partner bij Ronin: 'Op zo'n platform werk je met veel plug-ins die allemaal als tandwielen in elkaar passen. Denk aan een postcodechecker die weer gekoppeld is aan een toepassing van een vervoerder als UPS. Die grijpen allemaal in elkaar. Maar als één tandwieltje niet werkt, valt het hele bouwwerk in elkaar.'

Ronin herstelde de fouten van oktober 2018, maar toch ging het weer mis tijdens de launch op 7 februari. Sneakerbots gooiden de site opnieuw plat. 'Alweer kon onze server het niet aan', vertelt Toby Mok. 'Bij elke drop heb je weer te maken met een nieuwe generatie van verder geëvolueerde bots. Je kunt ze vergelijken met de Deceptions uit de Amerikaanse animatieserie Transformers. Ze worden steeds gehaaider in de manier waarop ze de strijd aangaan.'

Het was duidelijk dat veranderingen nodig waren en knopen doorgehakt moesten worden. De in oktober 2018 ingezette samenwerking tussen Nike en Patta zou zijn hoogtepunt bereiken op 18 mei 2019 met de lancering van de Patta x Jordan VII-sneaker. Dit mocht niet misgaan. Op advies van Ronin stelde Patta een onafhankelijke Chief Technology Officer aan die uiteindelijk concludeerde dat Patta beter kon overstappen op een ander platform. Simpelweg omdat Magento niet past bij een bedrijf als Patta.

Haryono verduidelijkt: 'Magento is een prima oplossing als je een eigen IT-team hebt, hebben we ondervonden. Dat we bij de upgrade bij dit platform zijn gebleven had alles te maken met customization. Omdat mijn achtergrond niet op IT-gebied ligt zijn we overgestapt op Shopify: in tegenstelling tot Magento is dit geen opensource-oplossing, maar een heel gesloten systeem. Alle oplossingen voor dit systeem worden vooraf gecontroleerd door Shopify. Het werkt ook met eigen servers. Voor ons is dit prettiger werken. We zijn een kleine organisatie en hebben geen dedicated IT'ers.'

Met het oog op de eerstvolgende launch was de switch naar een ander platform een uitdaging. Bij Haryono – die verantwoordelijk was voor de keuze van het eerste platform – hakte de keuze er ook flink in. 'Dit bedrijf is opgericht door twee sneakerliefhebbers en heeft geen investeerders. Er zit uitsluitend eigen geld in.'

Snelle oplossingen

In de race tegen de klok werkten vier partijen nauw samen: Patta, Nike, Ronin en ontwikkelaar Robot Kittens. Mok: ‘In de partij waarmee we aanvankelijk spraken – een certified Shopify-developing partner – hadden we weinig vertrouwen.’ Haryono: ‘Op advies van Ronin en naar aanleiding van gesprekken met Robot Kittens zijn we toen bij de Kittens terechtgekomen.’ Een niet-gecertificeerde partner – is dat geen risicovolle keuze? ‘Nee’, zegt Mok: 'We willen snel kunnen schakelen. Mede daarom kozen we voor een partner die snel met oplossingen kan komen.'

Binnen twee maanden werd het platform vervangen en werd een goed functionerende en gebruiksvriendelijke website opgetuigd. 'Na het opschonen van de site is deze vanaf scratch weer opgebouwd', vertelt Mok. 'We gingen ook heel snel – in twee maanden tijd – van design naar development.'

Grote winstpunt is dat de site bij de launch in mei niet plat ging en dat consumenten konden bestellen. Toch gooiden bots nog steeds roet in het eten. 'Die strijd ga je niet winnen', meent Keith Kornson. 'Er is ook niet één oplossing om dit tegen te gaan. De site crashte niet en daarmee hadden we onze initiële doelstelling bereikt.'

Opvallend in de strijd tegen de bots is de keuze van Patta voor traditionele middelen, stelt Kornson. 'We bieden nieuwe exclusieve sneakers nu ook aan abonnees van onze nieuwsbrieven aan en we organiseren loterijen. Ook bieden we de consument de keuze om hun nieuwe exclusieve sneaker in de winkel op te halen.' Maar geef je je daarmee dan niet gewonnen aan de robots? 'Nee, je maakt het ze juist moeilijker. Je verplaatst het speelveld. Het gevecht gaat verder vanaf een andere plaats en onze site gaat niet plat.'

DOELSTELLING

Voorkomen dat de website crasht en bot-traffic zoveel mogelijk minimaliseren. Ervoor zorgen dat zoveel mogelijk sneakers in handen komen van echte consumenten en niet van bots.

LEARNINGS

Danny Haryono, head of operations bij Patta:

'Ik vind het moeilijk om toe te geven dat er een verkeerde platformkeuze is gemaakt. Het heeft naast veel geld ook veel moeite, tijd en stress gekost.’

Toby Mok, creative partner bij Ronin:

'Voordat je met de techniek aan de slag gaat, moet je eerst het vertrouwen van je partner winnen. Dat vertrouwen was beschadigd door verkeerde adviezen van een eerdere partner.'

Keith Kornson, managing director bij Ronin:

'Er is niet één oplossing om bots tegen te gaan. Er zijn heel veel verschillende oplossingen nodig.'

Over Patta

Patta is opgericht door Edson Sabajo en Guillaume Schmidt en opende haar deuren in 2004. Het bedrijf maakte furore door exclusieve sneakers uit Amerika mee te nemen en door te verkopen in Nederland. De winkel is gevestigd aan de Zeedijk in Amsterdam. In 2016 opende het bedrijf een vestiging in Londen en recent ook in Milaan. Sinds 2011 heeft Patta een eigen kledinglijn en global streetwear brand. Patta telt zo'n twintig medewerkers.  

Tekst: Jaap van Sandijk

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie