Hoofdredacteuren onder druk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De helft van de Nederlandse hoofdredacteuren is gevoelig voor druk. Dat meldt Novum naar aanleiding van een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Ruim de helft van de hoofdredacteuren van landelijke nieuwsmedia geeft wel eens toe aan politici, adverteerders of het bedrijfsleven om wel of juist niet aandacht te besteden aan een onderwerp. Het opvallende aan het nieuwsbericht is dat PR-bureaus niet genoemd worden. Want die krijgen meestal de Zwarte Piet toegeschoven in dit soort onderzoeken.

Tja, de grens commercie-redactie. Hij vervaagt steeds vaker. Maar waag het niet om dat te zeggen waar een journalist bij staat. En toch weten we allemaal dat het gebeurt. Hoe makkelijk het is om de zogenaamde onafhankelijkheid van media ‘af te kopen’ met geld, goederen, reisjes of andere vormen van ‘druk’. , ook bij kwaliteitsmedia is dit het geval. Iedere PR-man/vrouw weet dat en speelt daar ook mee. Soms op een integere manier, soms (of helaas vaker) op een domme, naïeve en goedkope manier. Dat kan de hoofdredacteur dan best wel eens als ‘druk’ ervaren.

Zelf vind ik de vervaging commercie-redactie ook ‘eng’. Hoewel ik mijn klanten graag snel en makkelijk in kwaliteitsmedia zie verschijnen; op het moment dat dit gebeurt op basis van een goed journalistiek relevant verhaal ben ik veel trotser dan dat ik weet dat er ook een zak met geld over tafel gegaan is. Want voordat je het weet kom je nergens meer ‘gratis’ in én zijn er geen echt onafhankelijke media meer.

Het kwantitatieve onderzoek van de UvA wordt binnenkort opgevolgd met een kwalitatief onderzoek. Ben heel benieuwd naar die resultaten. Misschien wel leuk om bij dat onderzoek en de conclusies wat verschillen aan te geven tussen de verschillende media. Bezwijken hoofdredacteuren van lifestyle media sneller onder druk? Zijn hoofdredacteuren van gratis dagbladen eerder geneigd om nieuws van een grote adverteerder op de voorpagina te brengen? In hoeverre bezwijkt de hoofdredacteur van het NOS Journaal eerder voor een PvdA-lobbyist dan voor een VVD-er? Ik zou bijna zelf het onderzoek willen doen...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie