'Iedereen zegt wel data-driven te zijn, maar er is nog een lange weg te gaan'

Digital Dialogues, aflevering 1, met Niels de Kind (Buienradar/RTL Digital) en Boudewijn Beks (Google).

Hoe zorg je ervoor dat je als organisatie je klant goed in kaart brengt aan de hand van data? Niels de Kind (manager Buienradar/RTL Digital) en Boudewijn Beks (measurement specialist Google) bespreken dit vraagstuk met presentator Meike de Jong in de eerste aflevering van Digital Dialogues, de nieuwe podcastserie van Adformatie en Google. In zes afleveringen zullen verschillende kopstukken uit het vak bespreken hoe bedrijven een digitale en data-gedreven marketingorganisatie kunnen worden, waarbij ook de privacy van klanten in ogenschouw wordt genomen.

Hoe weet je nou of bepaalde data relevant zijn voor jouw bedrijf? Volgens Beks is dat eigenlijk best makkelijk. ‘Je moet een doel hebben. Je moet weten wat je met data wilt doen, maar dat kan een uitdaging zijn. Dat zien we wel vaker.’ Bedrijven kunnen als doel hebben contact te willen maken met de klant, vertelt Beks. ‘Maar wat is contact? Hoe druk je contact uit? En hoe kun je vervolgens contact meten? En hoe kun je een verbeterde relatie met je klant meten?’

Buienradar wil bijvoorbeeld niet alleen weten wat de bezoeker allemaal bekijkt op de website, maar men wil ook weten wat de interesses zijn van de bezoeker, vertelt De Kind. ‘Dan kun je veel relevanter je producten en advertenties daarop afstemmen. Om dat te doen, moet je meer weten dan alleen het zoek- of kijkgedrag op die website.’

Een helder doel is dus van belang. Maar ook experimenteren is niet onbelangrijk. Beks: ‘Dat vind ik ook altijd wel een mooie: gewoon testjes op geaggregeerd niveau. Probeer erachter te komen hoe je met minder data meer kunt doen. Kijk dus naar oplossingen als machine learning en ook de mensen die daarbij horen om dat soort dingen te laten doen. Dat is denk ik superrelevant. En leuk ook.’

Advertentie
advertisement

Zes factoren

De podcastserie is gebaseerd op het framework 'The six key factors of success', ontwikkeld door Google en BCG. In elke aflevering neemt presentator De Jong een specifieke stap onder de loep: van de juiste data verzamelen en deze op verantwoordelijke wijze verwerken tot welke tools je moet gebruiken en de customer journey.

De zesdelige serie is te beluisteren via Spotify, Itunes en Google Podcast. Klik hier voor het dossier Digital Dialogues.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kees
Goede kwaliteit, service, redelijke prijs. Klantvriendelijkheid.
Als je daarvoor zorgt, is het digitaal in kaart brengen van je klanten dan nog nodig?
Zou de mond op mond reclame die je met bovenstaande trefwoorden creëert niet veel beter werken dan je toewijding en aandacht hiervoor af te leiden met digitaal gespioneer, dat slechts wantrouwen kan wekken?
Van Buienradar verwacht ik goede weerinformatie en geen aanbevelingen voor rommel die ik toch niet koop. Omdat ik die site bijna dagelijks raadpleeg, wilde ik op AdBlocker wel een uitzondering voor ze maken. Toen ik dat deed, werd ik echter meteen getrakteerd op een reusachtige rerclamebanner van Kruidvat, een van de meest onbeschofte en opdringerige reclamemakers in Nederland. In de winkels van Kruidvat kom ik om die reden dan ook pertinent niet. Sindsdien houdt AdBlocker bij mij de advertenties op Buienradar weer keurig tegen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie